Четирикратният световен шампион във Формула 1 Себастиан Фетел е стартирал три пъти от полпозишън в Италия и е печелил състезания там, но най-ярка е победата му през 2008 г. зад волана на "Торо Росо". В интервю за пресслужбата на Ферари той разказва за онзи успех и впечатленията си от трасето и отбора.

- През този уикенд за първи път пристигате на "Монца" като пилот на Ферари. Какво очаквате от предстоящата Гран при на Италия?
- Преди не бях особено популярен тук и се надявам сега това да се промени. С "Монца" са свързани много прекрасни спомени и ярки емоции. Помня първата си победа тук през 2008 г. за Торо Росо, когато феновете полудяха от радост след успеха на италианския отбор с двигател на Ферари, а през 2011 г., когато спечелих този старт с Ред Бул, ме освиркаха. Тогава разбрах, че оценката за представяне на "Монца" силно зависи от това, зад волана на каква машина побеждаваш. Тази година искрено се надявам да зарадвам феновете. 

- Истина ли е, че на "Монца" на пилотите е доста по-леко, отколкото на други трасета?
- Физическото натоварване тук наистина не е голямо, но това не означава, че трасето е елементарно - има много прави участъци и е много важна стабилността при използване на спирачките. Влизате в завоя с много висока скорост и много лесно можете да сбъркате момента за натискане на педала. Струва ми се, че мнозина недооценяват сложността на "Монца" макар че тя е също толкова трудна, колкото и преди. Болидът е настроен на ниско ниво на притегателна сила и се пързаля повече, отколкото на други трасета.

- Но тук е регистрирана най-високата максимална скорост през сезона. Чувствате ли го в кокпита?
- Когато работите зад волана, се създава впечатление, че всичко се случва много бързо - както при скорост от 330 км/ч, така и при 350 км/ч. Разликата не е голяма и, когато сте зад волана, почти не се усеща. Мен обаче ще ми е интересно да разбера колко бърза е нашата машина, тъй като тази година тя е по-ефективна и по-мощна.

- Как се справяте с италианския език?
- Старая се да го практикувам и слушам разговорите на механиците в бокса. Там често ехтят сочни псувни, което може би е нормално за всички отбори. Но не мисля, че трябва да ги цитирам. Знаете ли, удивително е да видиш толкова хора, споделящи обща страст в една компания. Например да бъдеш механик във Формула 1 не е лесно, за такава работа се идва не заради парите, а заради любовта към автоспорта. За механиците на Ферари пък е абсолютна чест да работят в легендарния отбор. Те чувстват това и много обичат работата си.

- Кажете ни какви бяха собствените ви очаквания при идването във Ферари?
- Когато за пръв път изпробвах болида, останах много доволен. Той ми пасна добре и аз веднага се почувствах комфортно. Но беше рано да говоря за очаквания, тъй като тази машина бе построена по съвсем друга концепция в сравнение с предишните болиди. За себе си почувствах прогрес в сравнение с 2014 г., което беше добър знак. Нашите механици свършиха грандиозна работа. След тестовете разбрах, че разполагаме с добра машина, но можехме да оценим нейната конкурентоспособност само в гонките. Беше ясно, че Мерцедес ще продължи да доминира, но и ние успяхме да смаем с някои неща. На прав път сме.

- Станахте следващият германски световен шампион с Ферари след Михаел Шумахер. Трудно ли вървите по неговите стъпки?
- Аз не се опитвам да вървя по неговите стъпки - Михаел носи голям номер обувки, а аз - едва 41-ви (смее се). Но по-важното е, че духът на Шумахер присъства в отбора - хората го помнят и ценят онова, което е направил за Ферари. Уважението към пилотите е отличителна черта на Ферари и това касае не само Михаел, а и други бивши пилоти на скудерията. Аз също искам да оставя следа в историята на отбора, за да ме помнят, когато си замина. 

- Често ли мислите за Михаел Шумахер?
- Сега се отнасям към него по-различно, отколкото в детството, когато беше мой кумир. За мен вече той е по-скоро приятел, отколкото 7-кратен световен шампион, спечелил безброй гонки. Естествено, с болка приемам състоянието му, но се надявам, че някога ще чуем и добри новини.

- Можете ли да си представите, че някога ще седнете зад волана на Мерцедес?
- В този момент, не. Щастлив съм да карам за Ферари, мечтая да постигна с този отбор големи успехи и съм напълно съсредоточен върху това. А Мерцедес е много силен съперник, но нищо повече.

Превод на вестник "7 дни спорт"