Бившият пилот от Формула 1 Герхард Бергер се безпокои от ситуацията в шампионата. В интервю за германската преса той разказа какво според него липсва във Формула 1.       

- През декември световният съвет даде особени права на Бърни Екълстоун и Жан Тод, за да могат да взимат важни решения за Ф1 без съгласието на отборите. Война ли се готви?
- Всъщност получи се законът на Бърни и Жан. Те искат за пореден път да напомнят на автопроизводителите, че имат право да участват във формирането на бъдещата Формула 1. Ако излязат с разумно предложение, то ще бъде прието без проблем, но засега нищо не се случва. Възниква въпросът могат ли Бърни и Жан да променят регламента. Мисля, че без съгласието на отборите нищо няма да се получи, което е истинският проблем. Всеки участник в шампионата има свое мнение по един или друг въпрос. Разбира се, Тото Волф носи униформа на "Мерцедес" и ще твърди, че Формула 1 е необичайно интересна - на негово място и аз бих смятал така, но понякога заспивам пред телевизора, защото още след първата обиколка вече зная победителя. Нужна е независима структура, която би защитавала интересите на феновете и спорта, и именно тя трябва да вземе окончателното решение. В условията на демокрация се случват прекалено много неуспешни компромиси.

- "Мерцедес" и "Ферари" няма да могат повече да отнемат властта на Екълстоун и Тод...
- На тяхно място не бих го направил. За "Мерцедес" нещата се подреждат нелошо: този отбор се подготви най-добре за промените и сега за това получава награди. Демонстрирайки отлични резултати във Формула 1, той може да възроди стария мит за Сребърните стрели. "Ферари" пък има други интереси. Серджо Маркионе започна да търгува с акциите на компанията. Той иска да подобри финансовата ситуация, като успехът на трасето трябва да му помогне. 
Всичко е наред, но от тяхна гледна точка
Онези, които преследват такива цели, не могат едновременно да участват и в обсъждане на регламента - това поставя спорта под угроза.

- В момента "Мерцедес", "Ферари" и "Хонда" имат еднакви интереси. Ако през 2016 г. "Мерцедес" продължи да доминира, как това ще се отрази на ситуацията?
- Загубилите ще кажат: трябва нещо да се промени, за да имаме отново шанс да победим. Нещо подобно имаше до неотдавна. Когато "Ред Бул" печелеше в продължение на 4 г., всички останали настояваха за снижение на ефективността от аеродинамиката. Сега в "Ред Бул" казват: двигателят играе прекалено важна роля, нужни са други мотори. В действителност на Формула 1 са нужни правила, при които машината, двигателят, пилотът и отборът са в равновесие.

- Какво решение предлагате вие?
- Съществуват много ефективни решения, отговарящи на интересите на феновете и спорта, но те няма да бъдат реализирани, защото никога няма да получат одобрението на отборите. Бърни и Жан получиха власт, но е нужен способен и финансово независим човек, който обича автоспорта, познава всички хитрости и притежава достатъчно власт, за да управлява всичко това. В този случай всеки трябва да реши дали иска да участва, или не. Това е стара система, но тя работеше. Трябва да се върнем към нея.

- "Ред Бул" се превърна от победител в губещ отбор. Изненадан ли сте, че той остана във Формула 1?
- Решението да останеш в шампионата зависи също от договорите, в частност от Договора за съгласие, и от отговорността за щата на отбора, надвишаващ 1000 сътрудници плюс техните семейства. 
Да си тръгне ей така, не е в стила на "Ред Бул"
Тези неуспехи трябваше да ги научат да ценят преимуществото на съперниците. Те позволиха да бъдат наврени в ъгъла, от който сега трудно се излиза. Просто неудачно стечение на обстоятелствата. За сложната ситуация обаче са виновни други: фондът CVC, Бърни Екълстоун и Жан Тод. Те не трябваше да допускат отборите да се оказват в това положение. Нужни бяха механизми, способни отрано да сигнализират за наближаването на подобни ситуации. Не биваше съперниците да злорадстват, когато "Ред Бул" не успя да получи мотор, макар че вложи в спорта толкова усилия, пари и ентусиазъм и постигаше отлични резултати. 

- Бърни Екълстоун твърди, че е знаел отдавна кой ще спечели титлата. Нима подобни ситуации не са възниквали по времето на Сена, Шумахер, Фетел? Защо ние възприемахме по-добре тези победни серии?
- Сегашната ситуация се отличава от победите на "Макларън" по мое време по четири параметри. Първо, тогава феновете се очароваха от самото пилотиране на машините - те виждаха рисковете. Освен това заради многобройните аварии или грешки на пилотите състезанията бяха непредсказуеми. Кой днес спира на трасето с празен резервоар? Съвременната Формула 1 достигна толкова високо ниво, че започва да губи, когато доминира само един отбор. Трето, да допуснеш грешка вече не е толкова опасно - по-рано след такава имаше врязване в огражденията, докато днес подобни пропуски остават безнаказани. Ако машината излети, благодарение на широките зони за безопасност пилотът може спокойно да се върне на трасето, често дори без да загуби позицията си. Четвърто, на Гран при работят вече не 5, а 200 тв компании.

- Бърни Екълстоун и Жан Тод ли са правилните хора за ръководене на шампионата?
- Да, но ситуацията е сложна. Двамата трябва да обединят усилията си, но за съжаление това не винаги се случва. Иначе и двамата са опитни и познават автоспорта. А CVC трябва напълно да ги подкрепя.

- Според вас нужно е както разумно разпределение на доходите, така и ограничение на бюджета? 
- Да. Крайно важно е да се контролират разходите и по равно да се делят парите. В битката между "Ферари" и "Мерцедес" няма много смисъл, ако в нея не участва друг. Тези отбори желаят в шампионата да участват всички, но нямат нищо против, ако съперниците им са недотам конкурентни. Именно затова е нужен контрол в този спорт - той би гарантирал шанс на всички да бъдат конкурентоспособни. 

- Може ли въобще да се контролира шампионат, в който участват автоконцерни?
- По принцип, да. Но между Формула 1 и Льо Ман има разлика. Льо Ман е състезание между компании, като на преден план трябва да бъде автопроизводителят. Ако попитам кой е пилотирал машината, която спечели "24 часа на Льо Ман", мнозина ще се затруднят да отговорят на този въпрос. Но аз зная, че победи "Порше". Формула 1 е на първо място шампионат на пилотите, чрез които автоконцерните представят своя бранд.

Превод на вестник "7 дни спорт"