Минаха 15 години, но Саймън Чадуик не е забравил нищо. Този английски професор, специализиран в спортния маркетинг, прие в лондонския университет Феран Сориано - тогава вицепрезидент на Барселона.

„Той обясни на моите студенти, че големите клубове трябва да бъдат като Дисни. Компания, която не се задоволява само с произвеждането на анимационни герои, но развива също увеселителни паркове и продава своите продукти навсякъде по света", спомня си Чадуик и добавя: „Сориано бе убеден, че бъдещето на клубовете зависи от разнообразяването на тяхната дейнист и прилагането на глобална стратегия.”

Феран напуска Барса през 2008 година, а през 2012 става изпълнителен директор на Манчестър Сити. И с помощта на несметните богатства, които бяха инвестирани от емирския шейх Мансур, Сориано успява да осъществи "глобалната стратегия", за която винаги си е мечтаел. 

През 2013 г. Феран популяризира и създаването на "Сити Футбол Груп". Холдингово дружество, притежавано от шейх Мансур, което първо поема контрола в Ман Сити, а после и в много други клубове, разпръснати във всички точки на света. Всички те са под шапката на "Сити Футбол Груп", а последното ново попълнение в "семейството" е френският втородивизионен Троа.

В групата вече влизат общо 10 клуба, сред които Монтевидео Сити Торке (Уругвай), Ню Йорк Сити (САЩ), Мумбай Сити (Индия), Ломел (Белгия), Жирона (Испания), Мелбърн Сити (Австралия), Йокохама Маринос (Япония) и Сичуан (Китай). Паралелно холдингът има дейно процентно участие в компаниите China Media Capital и Silver Lake, превръщайки се в най-мощната спортна група в света, оценявана на 4,1 милиарда евро. 

Всички клубове трябва да се вдъхновяват от принципите на Пеп Гуардиола практикувайки вълнуващ и офанзивен футбол. Дали това е утопично? Разказва французинът Ерик Момбартс, който е работил за японските и австралийските клонове на Сити:

„В този спортен модел има три ключови думи - притежание на топката, проникване и пресинг. Треньорите във всички клубове са в постоянен контакт с базата в Манчестър, която произвежда подробни документи за начина, по който да се изпълнява зададената философия. Директорите на школите пък се събират често, за да обсъждат общите действия”, разказва Момбартс, но този идеал за универсализация крие различна реалност по места.

Причината е, че в някои клубове „Сити Футбол Груп” е просто миноритарен акционер, а в други владее всичките 100%. Във втората група спадат клубовете, които копират изцяло манчестърци, играят в небесносиньо и имат лепнато окончание "Сити" към имената.

Каква е целта на целия проект? Отговор дава икономистът Венсан Шодел: „Всички клонове са създадени, за да служат в икономически и спортен интерес на основния отбор – Манчестър Сити. Логиката е клубът да става все по-голям и по-популярен”. Част от сателитите на гражданите служат за изграждане, наблюдаване и обиграване на млади играчи (Жирона, Троа, Ломел), които по-късно да се влеят в редиците на Пеп Гуардиола.

Другите пък помагат предимно за икономическата експанзия на марката. Миналата година Сити подписа чудовищен контракт с компанията за екипировка "Пума", който носи 76 милиона евро на година и включва в себе си уругвайския, австралийския и китайския клуб от галактиката на шейха. По този начин доставчикът също достига до по-голяма клиентска маса в световен мащаб.

Освен това, напълно в съответствие с пожеланията на Сориано, в Мелбърн полагат всякакви усилия за разришряване на популярността на Ман Сити в Австралия и зона Океания. 

Основният слоган е да се промотира красивият футбол, но за изпълнението му често се използват спорни методи. Те са свързани с нарушаването или заобикалянето на правилата за финансов феърплей, които очевидно УЕФА не е в състояние да санкционира... 

Пиер-Етиен МИНОНЦИО EQUIPE, превод "Тема:Спорт"