Преди година Люис Хамилтън се изкачи толкова високо в йерархията по успехи във Формула 1, че над него остана само Михаел Шумахер. В името на рекорда британският пилот вече изпревари и него.

От два дни насам Люис Хамилтън е човекът с най-много спечелени състезания в историята на Формула 1. В неделния следобед в Португалия той регистрира победа №92 в своята кариера. Така британецът остави зад себе си Шумахер, който има 91. Въпрос на няколко седмици е Хамилтън да стане за седми път шампион и да се изравни по титли Шуми. А догодина (най-вероятно) ще го изпревари и по този показател. С което окончателно ще запише името си като най-успешния пилот във Формула 1 за всички времена и ще бъде такъв още дълго.

В последните сезони Хамилтън наложи безмилостна диктатура в своя спорт. Няма кой дори да поразклати неговия трон, откакто през 2016 г.. съотборникът му в “Мерцедес” - Нико Розберг, спечели титлата и сложи край на кариерата си. Оттогава Люис е абсолютен хегемон, а статистиката му е феноменална. Той е участвал в 262 състезания, в които 97 пъти е потеглил от първа позиция, спечелил е 92 победи и 161 пъти е завършил в тройката. В последните 45 старта винаги попада в зоната на точките, като вече записа победи на 28 различни писти. А през настоящия сезон е финиширал първи в 8 от 11 състезания досега.

На фона на тези цифри бледнеят дори постиженията на величия като трикратните шампиони Аертон Сена (41 победи) и Ники Лауда (25 победи). Следващите поколения във Формула 1 ще имат нов еталон и мярка за успехи. Няма да се сравняват с Фанджо и Шумахер, нито с Лауда, Прост и Сена, а с Хамилтън.

Много пророчески той едва 12-годишен на едно състезание в Белгия отишъл при Рон Денис (тогава шеф на “Макларън”) и му казал: “Здрасти, аз съм Люис Хамилтън, станах британски шампион на картинг и искам да карам твоите коли.” Явно с думите, а и с качествата си, младият пилот е впечатлил големия началник, защото той го включва в програмата на “Макларън” за талантливи състезатели и пред него светва зеленият светофар за голяма кариера.

По това време в известна британска букмейкърска къща са направени два странни залога. Единият с коефициент 40:1 е, че Люис ще спечели първото си състезание във Формула 1, преди да навърши 23 години. Другият с коефициент 150:1 е, че ще стане шампион, преди да навърши 25 години. И двете се случват.

С много труд и подкрепа от баща си, който работи на три места, за да му дава пари за първите състезания, Хамилтън пробива в моторните спортове. Преди него не е имало друг пилот с тъмен цвят на кожата във Формула 1. Още във втория си сезон в “Макларън” той става най-младият (тогава) шампион в конкуренцията на велик и труден съотборник като Фернандо Алонсо.

Преди 7 години Люис премина в “Мерцедес” на мястото на окончателно оттеглилия се Шумахер и оттогава е неизменно шампион с изключение на един сезон, в който триумфира съотборникът му Нико Розберг. Сега обаче изглежда невъзможно скоро някой друг да измъкне титлата под носа на Хамилтън. Със свите опит, класа, майсторство и несекващ хъс за победи той превъзхожда всички във Формула 1.

Завъртял първите си обиколки на пистата за картинг със спестените пари на своя баща, днес Хамилтън е богаташ (състоянието му се изчислява на 1 милиард евро), който демонстрира охолен и ексцентричен стил на живот. Името му се преплита с различни светски красавици, като най-дълга беше връзката му с певицата Никол Шерцингер, преминала по-късно в прегръдките на Григор Димитров. Люис е изключително активен в социалните мрежи - има над 20 милиона последователи в инстаграм и 6 милиона в туитър. Напоследък прокламира здравословно хранене, веганство, запазване на природата и борба срещу расизма.

Люис Хамилтън, за разлика от други шампиони като Михаел Шумахер и Фернандо Алонсо, не колекционира състезателните автомобили, с които е печелил победи и титли. “Нямам намерение да правя музей, а гаражът ми и без това е препълнен”, казва пилотът на “Мерцедес”. Неговите болиди се пазят във фирмената експозиция на германската компания в Щутгарт.

В двата си подземни гаража на своите резиденции в Монако и в Калифорния шампионът паркира расови коли, за които обикновените хора могат само да мечтаят. Като най-високоплатеният служител на “Мерцедес” с годишна заплата 50 млн. евро той получава всеки нов модел на марката, който пожелае. Напоследък е забелязван с G-класа и GLS-класа, а в Калифорния обича да кара червеното си Ferrari LaFerrari. Някои от редките и ценни коли в сбирката му като Shelby Cobra, McLaren P1 и Pagani Zonda струват по няколко милиона евро.

Материал на "Труд"