Една седмица след като глътна цели пет гола за девет минути от Роберт Левандовски при 1:5 срещу Байерн в Бундеслигата, Волфсбург си имат далеч по-големи грижи. Защото покрай последните скандали около собственика "Фолксваген" и оставките по върха на компанията, съществуването на клуба в сегашния му вид е поставено на карта. А засегнати от кризата по върховете на автомобилния гигант по един или друг начин могат да се окажат общо 18 клуба от първите две дивизии в Германия, които биват спонсорирани по един или друг начин от "Фолксваген Груп" (в която влизат още "Порше", "Ауди", "Сеат", "Шкода" и др.).

Може да звучи наистина удивително, но главният изпълнителен директор на "Фолксваген" Мартин Винтеркорн отделяше средства наистина от сърце за германския професионален футбол. А фактът, че доскоро най-важният мениджър в света Винтеркорн (68 г.) обичаше да ходи на мачове на Волфсбург и Байерн закичен с шалче, се дължеше на неговата специална любов по отношение на футбола. И точно под неговото ръководство "Фолксваген" разшири сериозно ангажиментите си като спонсор във футбола

Автомобилният гигант от Волфсбург е партньор на ГФС като спонсор и на Купата на Германия, а освен това спонсорира директно или чрез дъщерните си предприятия още и една редица клубове като собствения Волфсбург, Хановер, Айнтрахт Брауншвайг, Вердер, Инголщадт, Мюнхен 1860, Байерн и др. А в повечето от случаите лично разрешение за спонсорството даваше именно Винтеркорн, от което сега идва и несигурността. Защото винаги се е говорело, че без него парите за футбол, които "Фолксваген" налива, биха били в сериозна опасност.

До преди 4 седмици той бе на съвсем друга вълна и движещи за него бяха възможно най-сериозните теми във футбола. Включително пак заради огромните си финансови ресурси Висшата лига на Англия буквално изкупува Бундеслигата. Нещо, с което той не можеше да се примири. "Трябва да си помислим какво да направим, за да спрем тази разпродажба", казваше Винтеркорн. Който съвсем не случайно още е и в Надзорния съвет на Байерн. Поне засега! Точно той е и човекът, който превърна футболния Волфсбург в успешно предприятие. След мачове той обичаше да говори с фенове и журналисти за някои спортни детайли. И явно така се разтоварваше от големия работен стрес на човека с тежката дума в най-важния автомобилен концерн на света. Може би така си е припомнял за детството си, в което е бил вратар на Мюхинген. Играта явно му бе на сърце и затова се превърна в голяма тема и голям разход за "Фолксваген".

Може би заради размаха на действие, който бе безграничен - нямаше значение дали ставаше дума за младежки мач или за най-голямата футболна сцена. 

На пари от Волфсбург се зарадва даже националният отбор на Бразилия и то точно в навечерието на Мондиал 2014. Когато съвсем не случайно в тамошните автомобилни заводи започна да се сглобява и след това да се продава специален модел автомобил.

Въпросът до колко е ефективен подобен модел трябваше да се задава, докато Винтеркорн беше на власт. Защото след като вече не е, картите ще се разбъркват наново. Което всъщност е моментът, на който не всички германски клубове се радват. И най-вече Волфсбург, където в последните години периодично си позволяваха по някой безбожно скъп играч, в клуба пристигаха играчи от цял свят, а всички хвалеха клубната концепция. А покрай милионите, които "Фолксваген" наливаше, Волфсбург премина в графата на клубовете от тежка категория в Германия. 

А мениджърът на Вълците Клаус Алофс не спираше да повтаря, че отношенията между концерна и клуба се градят на базата на голямо доверие. Но неотдавна на него пак му се налагаше да отговаря на въпроси за евентуалното оттегляне на "Фолксваген" от футбола. През май поводът бе битката за власт между Винтеркорн и бившият шеф на Надзорния съвет Фердинанд Пих, който в крайна сметка се оттегли. Победата на Винтеркорн тогава бе счетена за победа на всичките замесени клубове. Но сега започва новото треперене за милионите на "Фолксваген"!

Може би сметката, която години наред приятелят на футбола Винтеркорн е правил от джоба на работодателя си, ще се окаже прекалено голяма. Действията му показваха, че покрай бизнеса си по цялата планета концернът спокойно може да се ангажира и със спорт и извън областта, в която се намира фирмената централа - Нидерзаксен. Конкретно Волфсбург стана шампион на Германия през 2009 г., а тази година стигна до второ участие в Шампионската лига. Което гарантира международно внимание и лаври, които са желани. 

Но не всички в града Волфсбург се радват. На домакинския мач от Шампионската лига с ЦСКА Москва преди 2 седмици на "Фолксваген-Арена" имаше едва 20 000 зрители. А критиците на "Фолксваген" използваха полупразния стадион, за да подчертаят прекалените инвестиции в клуба. Гледната им точка бе, че изобщо не е оправдано град със 125 хил. жители да си позволява да издържа звезден отбор начело с бразилския национал Луис Густаво и германските национали Дракслер, Шюрле и Макс Крузе. И може би са прави...

 

Кристиано Ото, превод на вестник "7 дни спорт"