"Можеш да смениш жена си, политическите си настроения или религията си, но никога, никога не можеш да замениш любимия си футболен отбор".

Изказването на легендарния нападател на "Манчестър Юнайтед" Ерик Кантона обобщава връзката, която съществува между най-запалените футболни фенове и клуба на сърцето им. В днешни дни обаче изглежда, че тази "единствена любов" се умножава сред младите, които милеят за повече от един тим.

В тази връзка 46% от младежите във Великобритания на възраст между 16 и 24 години подкрепят два футболни клуба, а 27% заявяват, че са поддръжници на три отбора. Това показват резултатите от изследване на COPA90, което оценява ценностите и мотивите, които движат модерния футболен фен.

Според проучването основна роля в изграждането на поведението сред младите има обширното и различно съдържание, до което имат достъп. Технологичният бум и наличието на онлайн платформи като "Амазон" и "Нетфликс" улеснява феновете и увеличава спектъра им на следене.

Постепенно интернет измества традиционните методи за гледане на мачове, като във Великобритания се наблюдава спад в телевизионната аудитория. Близо 65% на възраст от 18 до 34 години са склонни да използват услугите на онлайн стриймове.

"В днешната ера на масово насищане от футболно съдържание те (привържениците) са информирани повече отпреди за голове, положения и играчи от цял свят. Освен това видеоигрите обусловиха цяло поколение футболни фенове", казват от COPA90.

Друг фактор, който определя цялостната картина, са видеоигрите. Наскоро популярната компютърна игра FIFA обяви, че е продала над 260 милиона копия от създаването си. "За милиони играчи по света FIFA се превърна в повече от игра - тя е голяма част от тяхното футболно ДНК с отборите, които обичат", каза директорът на играта Арън Макхарди, цитиран от "Дневник".

Видеоигрите дават възможност на младежите да се докоснат до любимите им играчи, които често определят и отборите, които подкрепят феновете. Така 24 часа след напускането на Кристиано Роналдо "Реал" (Мадрид) загуби 1 милион последователи в "Туитър", докато обвързаността с онлайн каналите в социалните мрежи на "Ювентус" бележи ръст.

От COPA 90 уточняват, че младежите виждат в любимите си футболисти модели за подражание, като следват техните отбори и марките, които носят. За Ла Лига такива идоли са Лионел Меси и Антоан Гризман, като 41% от феновете във Великобритания на възраст от 16 до 19 години подкрепят също отбор от Испания.

Сред изводите на проучването е, че един от любимите отбори на запалянковците често е клуб от долните дивизии. Това се дължи на по-голямата приемственост и чувство на близост, което предлагат отборите от ниските нива.

"Кой играч или отбор ще изберат да подкрепят феновете обикновено се определя от наследството, близостта и успехите. Запалянковците търсят близост, с която трябва да се ангажират клубовете", казват още от COPA90.