В последните седмици около Левски се завъртяха нови информации за възможен голям спонсор. Новината изглежда обещаващо, особено като се има предвид, че настоящият договор изтича през август 2026 г., а засега няма индикации клубът да е започнал разговори за продължаването му. Но колко реалистично е наистина Левски да привлече по-силен партньор?

Как изглежда пазарът в Европа и България

В повечето държави, където законодателството позволява, бетинг компаниите са основните спонсори на футболните клубове. Така е и у нас – последните сезони почти всички водещи тимове разчитат именно на подобни партньорства, пише gerena.bg.

Португалия е добър ориентир за сравнение. Страната е значително по-голяма като пазар и икономика, а лигата ѝ е сред топ 7 в Европа. Средната посещаемост там достига 10–15 хиляди зрители на мач, докато в българската efbet Лига рядко преминава 5000.

Освен това Португалия е един от основните износители на футболни таланти в Европа и се радва на голяма популярност в португалоезичните страни – Бразилия, Ангола и още няколко африкански пазара.

Колко струва спонсорството в големите клубове?

Португалските договори са публични и дават ясна отправна точка:

Бенфика държи рекорда – 8 млн. евро на сезон от „Emirates“.

Спортинг има споразумение с „Betano“ за 7,5 млн. евро на сезон до 2029 г.

Като се сравняват мащабите на двата пазара, нивото на футбола и потенциала за популярност, става ясно, че български клуб – дори Левски – трудно може да търси суми от португалски порядък. Пазарната стойност у нас логично е около 3–3,5 млн. евро годишно.

Как стои Левски в момента?

Настоящият спонсорски договор е подписан през 2021 г. за период от пет години. Сумата се увеличава всяка година и през 2025 г. достига 8,2 млн. лева (над 4 млн. евро). Паралелно с това друга компания от същата група подписа втори договор през 2022 г., което вдигна общата стойност на партньорството до 9 млн. лева на сезон.

Към това трябва да се прибавят и около 3 млн. лева, предоставени директно от собственика на спонсора за трансфери през края на миналия и началото на този сезон.

Така в рамките на календарната 2025 г. и до края на договора през 2026 г. Левски ще получи общо около 12 млн. лева – повече от 6 млн. евро. Ако включим и бонусите за второто място, както и евентуалната премия при титла, сумата може да се доближи до 7 млн. евро.

Може ли нов спонсор да даде повече?

За да бъде смислена промяна, нов партньор трябва да предложи поне 1 млн. евро повече – тоест около 8 млн. евро годишно.

Въпросът е дали това е възможно в български условия, дори за най-популярния клуб в страната. На този етап реалността показва, че подобна сума би била трудна за постигане.

Темата остава отворена, но преди да се очакват „мощни спонсори“, сравненията с реалните пазарни стандарти са неизбежни – и показват, че сегашният договор е сред най-силните в региона.