Коментар на Стефан Ралчев от Букмейкър Рейтинги за случващото се в ЦСКА

Може и да няма гръмки трансфери (поне до момента) и добри резултати в контролите, но в ЦСКА пак има водещи новини. Сякаш да напомнят, че няма да е ЦСКА, ако изминат няколко спокойни дни. Този път новините са положителни за разлика от традиционните драми в Борисовата градина. Организираните привърженици обявиха край на бойкота, който ги остави извън трибуните през есента. Феновете се завръщат в сектор Г, което няма как да не е повече от добра новина…

От това решение и публикувано мнение на привържениците обаче произлизат доста любопитни изводи, които могат да бъдат направени. Самите фенове пишат относно бойкота си – „Опитахме да повлияем с отсъствие – не стана… Време е да пробваме с присъствие.“ Тук вероятно, прочитайки това изречение, Гриша Ганчев или Данаил Ганчев, си казват – бихме… какви бойкоти?! Ако искат да идват.

Само че тънкият момент тук е, че никой никого не побеждава и не надвива (колкото и борбата да е любим спорт на ръководителите на ЦСКА). Всъщност, кой срещу кого воюва – ръководство срещу фенове. Това е абсурдно и е изключително безумие! Ако е така, по-добре да го приключват този клуб. Защото ръководството без фенове е като футбол без футболисти. И обратното – колкото и феновете да твърдят, че те са ЦСКА (или такива лозунги сме чували за всеки друг клуб), поне на този етап в България, без такъв тип ръководители няма да стане. Защото се нагледахме на много фенски сериозни претенции, но накрая се оказва, че „милионите“ фенове не могат да напълнят половин сектор и не искат да си купуват билети…

Та не знам колко са готови да поемат управлението, да не говорим за издръжката на един футболен клуб (в случая ЦСКА, а и всеки друг в България). В тази ситуация на Армията – ръководство срещу фенове няма печеливш. Или по-скоро печелившият не е ЦСКА. Какво печелят Ганчеви, че няма фенове на стадиона?! Абсолютно позорна ситуация – празни трибуни, тягостна обстановка и нищо общо с футбола (добре, че Саша Илич направи чудеса от храброст отборът да побеждава). От другата страна – какво печелят феновете, бойкотирайки. Пак нищо. Седят на дървеното до стадиона и нахлуват да бият някой, който дръзне да седне в Сектор „Г“. Такова чудо никъде не съм виждал на друго място…

Решението на привържениците на ЦСКА да се върнат на трибуните е редно да бъде оценено. Обаче следва много важната ответна реакция. Ако приемем, че феновете подават ръка, тя трябва да бъде приета от ръководството. Само да не стане това, което писах по-горе. В типичния си стил ръководителите да си кажат – „Върнаха се, няма къде да ходят… Ние пак ще си правим, каквото си искаме.“

Време е ръководството поне малко да опита да заработи. Цялата червена общност се умори да повтаря едно и също, но без абсолютно никакъв резултат. Феновете не искат невъзможни и неосъществими неща. Малко се иска, защото и малкото ще бъде оценено – убеден съм. Няколко инициативи, малко по-добра комуникация, малко събития и ще се получат нещата. Ако щете – да има по три публикации в социалните мрежи вместо по една на седмица – пак е нещо, все отнякъде трябва да се започне. Толкова ли е трудно?!

В Борисовата градина има бивши журналисти, които съм убеден, че знаят за какво става въпрос. Те би трябвало да осъзнават, че ЦСКА е задължително да генерира всеки ден новини, да бъде движещата сила, да създава събития, да бъде в медийното пространство ежечасно. Но за целта трябва и на шефовете да им бъде обяснено, че това е ВАЖНО. Не защото медиите го искат или феновете. Важно е, защото това е нормално и така се прави в един нормален клуб.

Футболистите на Цървена Звезда през няколко мача отиват и подкрепят баскетболистите в зала „Пионир“. Скъсват се да ги снимат, хиляди хора скандират имената им, аплодират ги. Всичко това „отива“ в Тик-Ток, Инстаграм и Фейсбук и Звезда акумулира милионен интерес. Тук не се сещам кога футболист е отишъл да подкрепи баскетболния или волейболния отбор на ЦСКА. Толкова ли е трудно?! Не, не е трудно… Но някой трябва да го измисли, да го планира и да се случи.

Ще се оправдаят, че играчите са заети!!! Глупости на търкалета. И в Манчестър Сити са заети – на Гуардиола да не мислите, че му се занимава да обикаля маркетинг събития със звездите. Но там знаят, че така трябва и това е ВАЖНО. Има план за месеци напред къде ще бъдат футболисти, треньори и деца от академията. Дали в училище, дали на кино, театър, на музикално шоу или в готварско предаване.

ЦСКА е клуб с огромен ресурс, а на Армията не го използват. За ръководителите е важно да имат двама приятели журналисти и всички останали са зачеркнати с дебелия флумастер с определението – „Абе, ма`ни го тоя, не е от наш`те.“ Само че и от това не печели ЦСКА, нито печелят Ганчеви. Нито една война с медиите не е спечелена.

Колко пъти от ЦСКА се обадиха на 15 медии лично да ги поканят на събитие?! Дано не съм прав, но случаите едва ли са повече от пръстите на едната ръка. На първата покана ще откликнат 4 медии, на втората 10, но на третата ще дойдат 15. Защото ЦСКА означава ИНТЕРЕС. Утре дори домакинът Бой Добри да отиде и да посади дръвче в парка е новина и бъдете сигурни – тя ще бъде отразена от абсолютно всички медии. И така, точно по този начин, създавайки новини и контролирайки ситуацията, ЦСКА ще изгради имиджов образ, а няма да се налага да опровергава и да задрасква с дебелия флумастер враговете…

Час по-скоро на Армията трябва да обърнат колелото в обратната посока, защото много лесно феновете могат да бъдат върнати на трибуните. Отборът е на първо място, има предпоставки за оптимизъм и е престъпление да не можеш да работиш с огромната аудитория, с която разполагаш. Оставете темата със стадиона – там според ръководството все някой пречи на ЦСКА (макар че вече и в това се съмнявам). Но другите неща могат да бъдат поправени. Вземете Ботев Пловдив за пример.

Според мен това е един от най-добре работещите клубове в посока маркетинг. Може да се струва незначително, но има хора в клуба, които са измислили най-различни събития с играчи, треньори и деца от Ботев – блиц интервюта, игри, анкети, събития и какво ли още не. Тръгва си футболист от клуба – пускат хубаво кратко интервю с него, дори един надъхващ видео анонс към феновете „Ботев има нужда от теб, бъди на стадиона“, върши прекрасна работа. Защо в ЦСКА не може?! Не може тази седмица двама или тгрима футболисти да влязат в час на класа в произволно училище (ако въобще все още съществува такъв в учебната програма), който да бъде на тема ЦСКА?!

Не може да бъде намерен класен ръководител, който да „прегърне“ тази идея?! Може, разбира се. Или не може деца от школата утре да отидат при свои съученици в друго училище, за да разкажат за тренировките и какво е ЦСКА… И това може. Може много неща, но бедата на Армията е, че няма желание и никой не разбира, че това е ВАЖНО. Жалко е, че разбиранията стигат (или просто са застинали) до седмичния вестник в Ловеч, който публикува за поредния мача на Литекс точно до каренцето с новината, че на пазара сергия №10 се дава под наем…

ЦСКА е мощен ресурс, който само с малко желание може да бъде непоклатим. Но трябва желание… нещата да започнат да се случват, а оправданията, че този и онзи пречи, винаги могат да бъдат задействани. Тези оправдания обаче винаги са били за онези, които просто нямат желание! Много се надявам на Армията все още да искат ЦСКА да върви напред…