Храмът на световния футбол си остава "Уембли", той е като онези евъргрийни филми без епоха, но в боксофиса големият хит на последния сезон е "Сан Сиро". Милано побеждава всички. През 2024-25 г., между първенствата, националните купи и европейските турнири, на стадиона са продадени над три милиона и осемстотин хиляди билета, като Интер малко изпреварва Милан (общо почти два милиона срещу 1,8 млн). Извънредни цифри, които потвърждават тенденцията: в сравнение с най-мрачните години, днес италианските стадиони изпреварват испанските, като само Англия и Германия имат повече зрители. Интер (трети в Европа по общи показатели) и Милан (шести) са двигателите на калчото, но в първата десетка е и Рома благодарение на обичта на своите фенове.
Годишният доклад на Уефа за току-що приключилия сезон "Европейски клубни таланти и конкуренция", който ви представяме ексклузивно, потвърждава желанието на хората да гледат футбол на живо. В Италия хората обичат да са на стадиона. Общо над 240 млн. зрители между клубове, национални отбори и женски отбори: 114 млн. за цялата Серия А, 80 млн. (впечатляваща цифра) за по-ниските нива, 20 млн. за купите (+13%).
Повече от 35 отбора са надхвърлили един милион зрители като цяло. В тази класация води Манчестър Юнайтед с над 2,2 милиона. Единствено Реал Мадрид се задържа в челото от испанците. Обновеният "Бернабеу" носи 2 милиона зрители. На трето място е Интер, а на шесто - Милан.
За нерадзурите има един милион 996 хиляди зрители, а за росонерите - един милион 808 хиляди. В първенството обаче Милан води (един милион 360 хиляди срещу един милион 340 хиляди): средно съответно 69 хиляди и 67 хиляди зрители средно на мач. Публика, която често се описва като дванадесети играч. В турнира за купата, благодарение и на по-големия брой изиграни мачове, Интер е начело: 470 хиляди срещу 290 хиляди.
Между Интер и Милан са отборите на Борусия Дортмунд (четвърти с 1,95 млн.) и Байерн (пети с 1,88 млн.). Двата германски стадиона имат 100-процентова заетост (подобно на Ливърпул и Арсенал). Интер е с 88%, а Милан - с 89%: това е голямата разлика, но и възможността за растеж. Само Реал Мадрид (85%) и Атлетико М (86%) са с по-ниска заетост сред първите петнадесет в Европа.
След Милан се нареждат Арсенал (7-о място), Тотнъм (8-о място) и Ливърпул (9-о място) - три гранда от Висшата лига. Рома затваря Топ 10 с един милион 609 000 зрители: почти 1,2 в лигата, в която процентът на запълване е най-добрият в Италия - 91%.
За сравнение: "най-лошите" германски клубове в тази специална класация пълнят стадиона си на 93%. На първите тридесет и пет места има тридесет клуба от петте големи лиги и пет "нарушители": Бенфика, Аякс, Рейнджърс, Фейеноорд и Галатасарай.
Естествено, Висшата лига играе в собствена категория: 15,3 милиона зрители през миналия сезон (+5%). На второ място е Германия с 11,8 млн. , а Италия е трета с 11,7 милиона, но Бундеслигата губи 2% в сравнение с миналия сезон. След това се нарежда Испания с 11,4 милиона (+3%). Забележителна е цифрата на Нидерландия - 6,1 млн. души (+10%), която изостава от Франция (8,5 млн.).
Един мач от Висшата лига има средно над 40 000 зрители, като изпреварва Германия (почти 39 000, лигата има 18 отбора), Италия (30 700) и Испания (30 000). Следват Франция (29 хил.) и Нидерландия (20 хил.).
Докато Серия А има причини да се гордее с публиката, има други показатели, които не са толкова приятни. Това е лигата в която отборите пускат на терена най-много играчи (средно 31,7). Калчото е на първо място и по брой на отдадени под наем играчи. От друга страна, италианците са последни, сред петте водещи първенства, по игрово време. Във Висшата лига, с допълнителните минути, мачът достига почти 100 минути, а в Италия 97,2. Средната стойност в първенствата е 98,5 мин., а в европейските турнири - 96,2 (препоръката на Уефа е да не се прекалява с добавеното време).