Спортните танци в България набират все по-голяма популярност. Председателят на федерацията по спортни танци у нас - Силвия Живова, даде специално интервю за Gol.bg, в което говори любопитни и интересни неща за този спорт.

Твърде малко се говори за Спортни танци в България – бихте ли ни разказали за този красив спорт и предимствата, които той носи за младото поколение? 

Да, факт е, че в България твърде малко се говори за нашият спорт въпреки, че той се развива в България още от 1970 година. Тогава все още не е бил обявен за спорт, а е бил считан за изкуство и е бил част от Художествената самодейност. От 1994 година е официално обявен за спорт в България. От този период са и опитите да бъде присъединен към олимпийското семейство. Хуан Антонио Самаранч предприема първата крачка към нашето присъединяване като ни обявява официално като спорт.

Нашият спорт има предимството, че е наистина едно красиво сценично зрелище граничещо с изкуството, но в същото време е един от най-натоварващите спортове. Един добър състезател по спортни танци освен с обичайните тренировки по танци в залата - приблизително между 3 и 5 часа дневно е необходимо да има минимум три пъти седмично трябва да посещава фитнес зала с инструктор подготвен за работа със състезатели от нашия спорт, отделно трябва да има задължително занимания за обща физическа подготовка, т.к. ние сме четвъртия по натоварване спорт, също така е важно да има срещи със спортен психолог, посещения за масаж и възстановяване в различно центрове. 

Освен тази доста натоварена програма за подготовка нашите състезатели взимат ежеседмично часове от различни преподаватели за усъвършенстване на своето техническо ниво и за правене на хореографии, т.к. при нас няма точно определен брой фигури които да са задължително включени в хореографията, както е при художествената гимнастика и фигурното пързаляне, но пък трябва всяка една да е логически свързана с другата, което може да се направи само от много добри специалисти.

Нашият спорт е един от скъпите спортове. Един час с български специалист е 30-60 лева, а с чужди треньори доказани в областта на спортните танци е между 130-180 евро за 45 минути. В България имаме добри треньори, но когато говорим за постигане на добри резултати на международно ниво е необходимо да се работи през по голяма част от времето с чужди специалисти, което е наистина много скъпо. Освен големи разходи за уроци всеки едни състезател трябва да си осигури абсолютно сам облекло за тренировки – поне 2 панталона за мъжете, голям брой ризи или фланелки, поне два чифта танцови обувки, за дамите 2 бр поли или рокли за тренировки и не по-малък брой топове, два чифта танцови обувки ,като всичко това излиза около 200-300 евро годишно на човек.

Освен за тренировка всеки трябва да си осигури и костюми за състезание и обувки за състезание. Тук разходите са в пъти по-големи. Мъжкия костюм за латиноамерикански танци струва между 450-1200 евро, обувките са им 120-200 евро, за стандартните танци разходите са доста по-големи предвид необходимостта да имат  фрак – около 2000-3000 евро, като един костюм по някого не е достатъчен за една календарна година. За дамите разходите са приблизително същите.

Въпреки всички тези огромни разходи и множеството занимания съпътстващи танците нашият спорт учи младото поколение на много дисциплина, уважение към труда на ближния, работа в екип, уважение към преподавателите, уважение към родителите, които правят възможно тяхното танцуване финансирайки всяка едно състезание и всеки един костюм. Заниманият в залата по танци държат нашите състезатели далеч от изкушенията на нашето съвремие – алкохола, цигарите и наркотиците. Младите момчета се учат на уважение към жената и добри обноски в обществото.

При нас състезателни граници няма. Ние имаме състезатели от 3 годишни до такива над 65 години. За съжаление сеньорското движение, това са състезатели над 35 години разделено на 4 групи не е много разпространено, както е в Италия например, преди седмица там в Световното първенство за Сеньори 3 – това са състезатели над 55 години – взеха участие 345 танцови двойки, докато в България състезание за сеньори събира максимум 3 двойки. Надявам се скоро това да се промени.   Колко клуба има в страната и какъв е интереса към Вашия спорт? 

В страната има 63 официално регистрирани клуба, но за съжаление има и много не регистрирани в които работят много не лицензирани специалисти, което не прави добра услуга на нашия спорт. Има и такива, които работят основно по училища и детски градини, които вместо да произвеждат много състезатели в детските възрасти нямат регистрирани нито един състезател и нямат нито една състезателна двойка, което от своя страна говори, че не съумяват да запалят интереса на децата. Това е сериозен проблем, който се надяваме съвместно с Министерство на младежта и спорта да съумеем да отстраним. Тази година се надяваме да създадем и първият Професионален учебен център за треньори -  инструктори към БФСТ, регистриран към НАПОО.

Как протича едно състезание по спортни танци и има ли много участници? 

Едно състезание по спортни танци протича в рамките на един или два дни. В България организираме между 30-50 турнира годишна, като имаме четири вида състезания – Турнири изгряващи звезди, Открити турнири, Купа България и Зонови първенства. Тези първенства се организират в различни градове от различни лицензирани клубове по спортни танци към БФСТ. Тук не се включват двете най-важни състезания за нашите състезатели Държавното първенство първи ранг и Държавното първенство втори ранг. Първото излъчва представителите ни за световни и европейски първенства, а второто шампионите по класове.

Последните години се наложи практика в сутришната част да се провеждат състезание за състезателни двойки и индивидуални състезатели, които все още не са започнали да се състезават в отделните състезателни класове на официални турнири на БФСТ. Там имаме наистина огромен брой участници, което е обнадеждаващо, защото следващата стъпка е преминаването към големия спорт. В тази част има състезания с около 300-500 участника.

В следобедната част обикновено се провеждат Откритите турнири – това са състезания по възраст и клас. Тук е мястото да Ви кажа, че в България има 6 класа състезатели, където най-ниският състезателен клас е Е следван от Д, С, В, А и М, като последният говори за високо спортно майсторство. Класовете от Е до С състезателите танцуват и двата вида танци – стандартни и латиноамерикански танци от В до М вече всеки сам преценява дали да остане да се състезава в двете състезателни програми или само в едната. – В тази част на състезанието обикновено участват между 100-150 танцови двойки. Откритите турнири са най-често правените.

Във вечерната част обикновено се провеждат турнирите от веригата Купа България. Това са 7 турнира в рамките на една състезателна година, които излъчват нашите представители на Световни и Европейски купи. Тук броя на участниците не е толкова голям, но пък това се дължи на факта, че по-ниския клас двойки не взимат участие предвид поставените цели – първото място се печели от най-добрите двойки обикновеното танцов клас М. Тук участват и състезатели от групите на юноши младша възраст, юноши старша възраст, младежи и състезатели над 19 години. Участниците са между 50-100 двойки.   Какви са тенденциите в този спорт – динамични ли са промените или има базови изисквания? 

Промените в спортните танци през последните години са наистина огромни. Поради факта, че сме пред приемане в олимпийското семейство се наложи Световната федерация по спортни танци да покрие множество критерии един от които допринесе и за огромния брой промени. Наложи се да променим изцяло съдийската ни система, така че да отговаря на изискванията на Световния олимпийски комитет. Наложи се от системата даване на глас с отбелязване на двойките с Х в таблица, да се премине от полуфинал съдиистване по различни критерии, като имаме 12 съдии, разделени на четири групи по трима, като всяка група следи за различни критерии.

Това усложни значително възможността за договаряне на крайните резултати, което със старата система с явно журиране чрез даване на места от 1 до 6 беше много лесно. При новата система съдии от един критерии не могат да се разминават с повече от 2 точки разлика, при такава разлика всеки обяснява подробно как е определил своята оценка и се гледат едновременно с това записи на изпълненията. Танцовите двойки започнаха да танцуват от полуфинал индивидуално, което пък удължи значително времетраенето на нашите турнир. Тази система за сега се използва само за световни и европейски първенства за младежи и състезатели над 19 години, но от 2017г ще се въведе и в много от другите рангове турнири. Самата система претърпя няколко промени и предполагам ще претърпи още много, но от друга страна тя доказа, че работи добре.

За да може да работи един съдия с тази система е необходимо да има определен опит, да е преминал определено обучение и да е издържал изпит за нея. Тази система доведе до отсяване на голяма част от съдиите в световен мащаб. Тези промени от своя страна доведоха до промени в преподаването на спортните танци- бяха създадени нови учебници, които са с много по-подробни описания и много допълнителни критерии.

Кое е най-голямото състезание за годината и къде се провежда? 

Най-голямото състезание за годината разбира се е Държавното първенство първи ранг, което по традиция се провежда в кк Албена. Това е и единственият до тази година наш спомоществувател, за което искрено им Благодаря. Тази година получихме и подкрепа от г-н Ангелов кмет на община Балчик. Това е състезанието, което чакат всички нашите състезатели. За него се готвят цяла година, защото именно тук се излъчват шампионите на България  и съответно представителите ни на Световни и Европейски първенства. На този турнир взимат участие средно 200 танцови двойки.   Разбрахме, че за първи път в България ще се проведе Световно първенство – бихте ли ни разказали повече за това събитие.    Да, за първи път в България ще се проведе Световно първенство. Това е състезание от най-висок ранг, което Световната федерация по спортни танци определя по наистина доста строги критерии. Последните 3 години аз като Председател на БФСТ работя наистина усилена, за тази кауза, която в крайна сметка успях да реализирам, но за съжаление без никаква подкрепа от страна на Министерство на младежта и спорта. Получихме подкрепа от Столична община в размер на 3000лв, които дори не покриват разходите по наемане на залата, но все пак оценявам високо жеста на г-жа Фандъкова, т.к. ние получихме разрешението за Световното първенство няколко дни след като беше затворен календара на кмета на гр. София и въпреки всичко Столична община ни подкрепи.

За съжаление от всички около 20 спонсора – всички големи български и чуждестранни фирми нито една не подаде ръка за помощ на това събитие. Потърсихме помощ и от г-н Борисов, но за съжаление неговият график е прекалено натоварен, за да може да се срещне с нас и евентуално да ни окаже някакво съдействие. Въпреки всичко аз бих искала да благодаря на всички сътрудници в общини, министерства и институции, които винаги намериха време и начин да ни отговорят макар и отрицателно. Световното първенство  ще бъде за юноши старша възраст в категорията многобой. Това е една от най-сериозните възрастови групи, т.к. конкуренцията е огромна, а състезателите макар и все още деца танцуват като големи.

Всяка държава се представлява от 1 танцова двойка, като за сега имаме заявени двойки дори от САЩ, регистрацията за първенството тепърва започва, но очакваме около 40 нации да вземат участие. Това ще е огромна реклама за България и София в частност, защото в тази група участниците са непълнолетни и пътуват със своите близки, което води със себе си допълнителни приходи за хотели, изхранване и превозване.

Нашите представители за този турнир ще са Стивън Караджов - Дарина Бисеринска - състезатели на КСТ Брилянт, които извоюваха това свое право преди около седмица на Държавното първенство в кк Албена в една наистина жестока конкуренция от други 5 добри танцови двойки. Интригата в тази група се разиграва от началото на годината, като лидерите постоянно се сменяха, т.к. и втората и третата двойка са също много силни и доказани имена, а именно Деян Влайков и Емили Влайкова- състезатели на КСТ Дъга, Георги Гочев и Валерия Костова - представители на КСТ Център Голд степ и Алекс, но компетентното жури в състав от 7 чужди съдии доказани именна в областта на спортните танци реши това да са нашите представители за световното първенство на което сме домакини. Двойката я чакат два месеца на доста интензивна подготовка, защото това е техният шанс за добро класиране. Все пак вкъщи и стените помагат. 

Състезанието ще протече в рамките на един ден 10.09.2016г в зала Универсиада, но към него ще има още няколко съпътстващи състезания, като Международен турнир от най-висок ранг за състезатели над 19 години, младежи и разбира се за юноши старша възраст. Това ще са турнири под шапката на Световната федерация по спортни танци, но към тях ще има турнири за най-малките и юноши младша възраст. Като всички тези турнири ще бъдат в два дни 10-11.09.2016г. В рамките на тези два дни ще се проведе и Държавното първенство втори ранг. Очакваме да направим зала Универсиада за тези два дни средище на спортни танци, каквото не е виждано от години в България.   Имаме ли добри представяния на български двойки в чужбина – къде се намираме в световен мащаб? 

Имаме добри представяния на български състезатели в чужбина, като истински успех бих посочила две 24 места от около 70-80 танцови двойки на нашите състезатели над 19 години на Европейските първенства за юноши старша възраст латиноамерикански и стандартни танци. Това е наистина грандиозен успех, т.к. нашите състезатели са постигнали това без никаква финансова помощ от държава, министерство и федерация. Имаме и 3 място на Източно европейското първенство в Аласио – Италия при състезатели над 19 години.   Подпомага ли се Федерацията, клубовете и състезателите от Министерството на спорта, различни институции и фирми? 

За съжаление последните години Министерството на младежта и спорта постоянно променя критериите за финансиране на не олимпийските спортове, като нашият спорт от миналата година няма как да отговори на непрестанно променящите се критерии, които отдавна не се въртят около масовост на спорта, т.к. ние имаме около 900 картотекирани състезателя, а около спечелени медали. Тази медалистка система изхвърля спортове като нашия без традиции в световен мащаб и ни обрича на изхвърляне от лицензираните федерации към ММС.

Тази година разбрахме, че ако 2 години не сме субсидирани от ММС губим своята лицензия, а как да бъдем субсидирани при изискване на 10 медала от Световни и Европейски първенства за 2015г, или 6 място от Европейско първенство и 8 от Световно първенство, при положение, че в спортните танци за да влезеш във финал на подобно първенство трябва да си инвестирал между 40000-60000 евро годишно в продължение на поне 3 години, а за да влезеш в топ 3 сумите са много по-големи, т.к. това е свързано с много уроци изцяло в чужбина, много голяма политика и голяма инвестиция в костюми. За щастие общините по-места все още не са отказали помощ към Клубовете членове на БФСТ, но от друга страна намаляват сумите за субсидиране всяка година. Тук е мястото да благодаря на всички кметове, които не обърнаха гръб на нашият красив спорт.   Отразяват ли се танцовите формати на популярността на Вашия спорт?   Танцовите формати не се отразяват на популярността на нашия спорт поради простата причина, че продуцентите вместо да канят в журитата си наши изтъкнати специалисти и доказани именна канят,  хора, които нямат никаква представа от спортни танци, но пък са популярни лица и носят със себе си рейтинг. Когато става дума само за рейтинг няма как да се очаква да се видят истински спортни танци в тези формати. Някои от тях дори почти не съдържаха нищо повече от спортна акробатика, танца беше съпътстващ елемент. В тези формати се наемат наши състезатели аматьори не професионалисти, тези хора нямат ясна представа, как точно да обучат звездите така, че те да изглеждат наистина професионално. Някои от първите участници запази ли се в следващи формати, успяха да уловят правилния път на принципа Проба – Грешка, но за да има истински танцов формат професионалистите трябва да са професионалисти не състезатели.

Това е голямата разлика между нашите формати и тези на САЩ примерно. Там звездите се обучават само от професионалисти, а журито е наистина доказано компетентно в областта на спортните танци. Единствено г-н Слави Трифонов в някои от своите формати успя да постигне ефекта на международните формати, но това е защото той подбра наистина професионалисти в хореографиите, професионалисти при сценичните костюми – екип от хора занимавали се и шиещи костюми за спортни танци, професионалисти в журито – но в един от форматите, в друг нямаше нито един специалист от спортните танци, което не беше добра реклама.

Лошото е, че тези продуценти ползват нашите състезатели, треньори и като цяло нашият продукт, но за федерацията няма нищо. Дори не са си направили труда за толкова години да се обадят в офиса и да ни потърсят за мнение или за справка с какви хора ще работят. Да не говорим, че все пак този спорт има някакви права, които все пак се държат от БФСТ. Дори при поискани срещи с въпросните хора никой не си направи труда да ни отговори макар и отрицателно. Това е и според мен причината тези формати да направиха нисък рейтинг и да изчезнат от българския ефир, докато в Европа и САЩ те почти нямат пропуснат сезон.