През последните няколко дни заплатата на Лионел Меси в ПСЖ е една от най-обсъжданите теми във футбола. Твърди се, че през следващите три години, ако остане футболист на клуба, ще заработи 110 млн. евро. Сумата е внушителна, но не се заблуждавайте, че край Айфеловата кула не са си направили добре сметката. Истината е, че в лицето на 34-годишната суперзвезда парижани си взеха "златна кокошка".

На първо време няма как да се очаква някакъв огромен растеж на приходите от билети и телевизионни права, но бързото погасяване на разходите около Меси ще дойде по три направления: социални мрежи, мърчандайзинг и неконвенционални спонсорства. Всичко това, без да се вземат предвид приходите от Шампионската лига, които могат да достигнат до 100 милиона евро в зависимост от резултатите.

"Без да се поема голям риск, привличането на Меси на практика се изплати. Или поне ще се изплати до края на сезона", казва Вирджил Кайе, един от най-известните спортни мениджъри във Франция, цитиран от webcafe.

Възходът на клуба в социалните медии е най-непосредственото въздействие от пристигането на аржентинския гений в Париж. Растеж, който е бил "много бързо монетизиран", по думите на Кайе.

Само за месец прирастът възлиза на 20% във всички водещи социални мрежи (Twitter, Instagram, YouTube, Facebook и TikTok).

В момента последователите на ПСЖ са над 135 милиона. А благодарение на Меси френският клуб изпревари Ювентус и отстъпва по този показател само на Барселона, Реал Мадрид и Манчестър Юнайтед.

Продажбата на фланелки е друг от най-важните бизнес вектори на ПСЖ. Вододелът бе пристигането на Неймар през лятото на 2017 г. Оттогава клубът продава по един милион фланелки всяка година, а Меси ще направи така, че оборотът ще скочи с между 30 и 40% на сезон.

Венсан Шодел, друг специалист по спортен маркетинг, разяснява някои недоразумения относно това колко печели ПСЖ от всяка продадена фланелка.

Стандартната цена от около 140 евро варира в зависимост дали екипът се продава в официален магазин на ПСЖ или на Nike. Според надеждни източници от тези 140 евро само 20% отиват в касата на клуба (около 30 евро). Лъвският пай остава за производителя и дистрибутора.

Шодел добавя, че ПСЖ ще продължи да увеличава приходите си от спонсорства с изключение на тези, които са "заварено положение" - подписани преди идването на Меси.

Договорът с доставчика на екипировка Nike е десетгодишен и осигурява на клуба 70-80 милиона на сезон, докато споразумението с хотелската верига Accor, чието име е изписано на предната част на фланелките, е до 2023 г. и носи около 50 милиона евро годишно.

Този септември обаче бяха обявени две нови "неконвенционални" партньорства.

Crypto.com е платформа за криптовалута, която ще донесе между 25 и 30 милиона евро в рамките на три сезона.

Стратегията е иновативна, а от ПСЖ вече платиха част от бонуса за подписа на Меси с PSG Fan Token - криптовалутата на клуба. Тази виртуална валута ще осигури на феновете специални отстъпки и привилегирован достъп до клубните дейности, наред с други предимства.

Модният колос Dior е друг от "нестандартните партньори". Той ще облича футболистите на ПСЖ извън терена.

А пристигането на Меси ще доведе до други полезни странични ефекти не само за Лига 1, но и за Париж като град и Катар като държава.

От 2010-а ПСЖ е собственост на инвестиционен фонд от богатото емирство в Персийския залив и е най-добрият посланик на страна, която търпи жестоки критики от правозащитни организации за условията на строителните работници по изграждането на стадионите и инфраструктурата за Мондиал 2022.

"Ако преди 2010 г. бяхте попитали някого за Катар, той вероятно дори нямаше да може да ги посочи на картата", заключава Шодел.