В 14 състезания във Формула 1 за Ферари Люис Хамилтън никога не се е качвал на подиума. Единствената му радост е победата в спринтовата надпревара в Китай. Балансът на първия му сезон при Черните кончета засега е силно отрицателен. Отрицателен баланс на пистата, но положителен в сметките. От търговска гледна точка бракът между Скудерията и седемкратния световен шампион има смисъл.

Нека започнем с една официална цифра. През първата половина на 2025 г. групата Ферари регистрира нетна печалба от 837 млн. евро, което е с 9% повече. Ценен принос има отборът от Формула 1. Дейността в световния шампионат попада в раздела за приходи, генерирани от спонсорство, търговски договори и брандинг. Този ред от баланса може да се приеме като показателен за оборота на отбора на Ферари, въпреки че компанията не съобщава конкретни данни, тъй като има само едно направление на дейност ("едносегментна" компания).

Е, в периода януари-юни, който съвпада с първата част от сезон 2025 г. във Формула 1, тези приходи се увеличават от 313 на 396 млн. евро, благодарение на по-високите приходи от нови партньорства и с 30-40 млн. евро - на увеличението на наградите от най-доброто класиране във Формула 1 през 2024 г. в сравнение с 2023 г. (Liberty Media обръща приходите). Трябва да се каже, че въпреки трайната суша (2008 г. - последната титла при конструкторите, 2007 г. - последната титла при пилотите с Райконен), "спортният" оборот на Ферари расте стабилно от години: 499 милиона през 2022 г., 572 през 2023 г., 670 през 2024 г. и +27% през полугодието на 2025 г. в сравнение със същия период преди година.

Хамилтън се е вписал в тази тенденция и е действал като ускорител. Британецът е ненадминат магнит в света на моторните спортове. Няколко цифри са достатъчни, за да се добие представа за това. Хамилтън може да се похвали с 40,3 млн. последователи в Instagram, което е повече от два пъти повече от съотборника му Льоклер (19,7) и от самото Ферари (19,1). Въпреки че преживява края на кариерата, на 40 години той продължава да е в топ 20 на спортистите, които печелят най-много в комерсиално отношение, според Форбс: 20 млн. долара. Вторият пилот, Верстапен, го следва на сериозна дистанция (6 млн.).

Но как може да се оцени възвръщаемостта на инвестицията в операцията на Хамилтън за Ферари? Най-голямото въздействие се крие в договорите за спонсорство и реклама. По оценка, направена с помощта на консултантската компания StageUp, присъствието на Хамилтън е довело до увеличение на спонсорството с около 50 млн. евро годишно. През април 2024 г., след обявяването на ангажимента на пилота, беше подписано споразумение с HP за 80-90 милиона: Черните кончета се върнаха към това да имат титулярен спонсор след три години.

Този и другите договори, подписани преждевременно, не страдат вследствие на разочароващите резултати. Другият лост е използването на марката (мода, мърчандайзинг, лицензиране). Най-оптимистичният сценарий предвиждаше ръст от поне 50 млн. Лошият сезон несъмнено е повлиял на бизнеса, като актуализираната оценка е 20-25 млн.

Общо взето, Хамилтън може да се смята за човек, който струва около 70 милиона евро като влияние върху оборота на Ферари. Ефектът щеше да е по-голям, ако Люис се беше борил за победи. Но въпреки всичко възвръщаемостта на инвестицията е налице, като се има предвид, че заплатата му е около 40 млн. А Джовани Палаци, президент на StageUp, обяснява причината.

"Увеличението на мърчандайзинга и на оборота от спонсорство може да се обясни с привлекателността на Хамилтън, който е не само пилот, но и жив спортен мит. Неговият имидж надхвърля рамките на Формула 1 и говори на световната аудитория, съчетавайки спорт, мода и попкултура. Тази планетарна харизма, съчетана с легендата за Ферари, създаде неустоима комбинация както за феновете, така и за марките, която се изразява в рекордни продажби и партньорства на най-високо ниво. Разбира се, има и проблеми: ако негативните резултати продължат дълго време, митът също може да пострада, което ще се отрази на ентусиазма и търговската възвръщаемост", заяви Палаци.