Винисиус е умен нападател, който е смъртоносен при контраатаки, вкарва срещу Барса и ще бъде наследник на Роналдо (поне в неговото въображение). Тренировките и мачовете приключват, бразилецът се прибира у дома и там се разкрива вторият му персонаж на интелигентен бизнесмен. Футболистът на Реал М се отнася към кариерата си като към ценен актив и се опитва да максимизира ефективността си.

В началото на октомври бразилската медия Globo разкри, че 21-годишният Жуниор е много внимателен към физическата си форма и имидж. Затова за него се грижи цял екип от специалисти в различни области: от личен треньор и готвач до имиджмейкъри. Общо – малко повече от 30 души.

Първият блок включва хора, които работят върху тялото и мозъка на Винисиус всеки ден: те отговарят за храненето, физическата форма и манталитета. Има смисъл: ако Вини вижда себе си като компания, тогава здравето е най-важният бизнес актив.

* През март 2020 г., когато клубовете преминаха под карантина, Винисиус нае личен треньор – сънародника си Тиаго Лобо. Работил е за младежките отбори на Бразилия и Сантос, а след това тренира индивидуално Неймар и Маркиньос. Лобо измисли уникален тренировъчен план за Вини. Методиката на треньора се основава на системата на Роналдо: тя предполага бърз набор от мускулна маса и нейния постоянен контрол, така че играчът внезапно да не губи скорост и острота.

Между другото, до края на годината Винисиус ще се премести в нова къща в Мадрид. Това не е за повече комфорт, а за работа. Къщата разполага с всичко за грижа за тялото: просторна фитнес зала, малко футболно игрище и стая за възстановяване с криокамера. Има и друго оборудване, а от Globo уточняват, че това го „няма в някои клубове от бразилската Серия А”.

* Французин е главният готвач, който създава менюто и приготвя ястията. Той се грижи за строгата диета: сладкото е почти изключено, акцентът е върху рибни ястия или зеленчуци, като диетата на CR7.

„Има много малко мазнини в тялото ми, похвали се Винисиус. – Започнах да се грижа повече за себе си: обичам да живея в добра форма и да се храня правилно. Тези ограничения извън терена ще ми помогнат да подобря футбола си. Всичко е взаимно свързано”.

* От това лято Винисиус отиде още по-далеч и започна работа с психолог: заедно отчитат  грешките на терена и търсят причините. Бразилецът признава, че работата със специалиста му е помогнала да не обръща внимание на негативните реакции.

Интересното е, че Винисиус не печели много в Реал Мадрид. Нещо повече – той е в дъното на  списъка на основните играчи със заплата от 3,5 млн. Агентът му уточнява, че не е последен, но е в последната третина. Това означава, че Жуниор харчи значителна част от заплатата си, за да се грижи за себе си.

След тренировка и обяд със здравословна храна той се занимава с другата страна на своята империя изграждане на имиджа и присъствието си в медиите. Миша Шер, главен изпълнителен директор на агенция Mediacom Sport and Entertainment (от 2020 г. работи с Вини), говори за важността на подобна работа.

„Преди спортистите не работеха върху имиджа, той се формираше сам по себе си – поради спортния успех на отборите, личните изяви, медийното възприятие и феновете. Но технологиите им дадоха сила. Сега те могат да общуват директно с феновете и да показват различни страни на себе си – не само тези, свързани със спорта. Това е връзка без бариери и филтри, а не това, което ни дават клубните сайтове и пресслужбите. Процесът стана по-демократичен, бариерите изчезнаха. Ето защо спортистите канят специалисти да идентифицират, подобрят и в крайна сметка да осигурят приходи от тяхната лична марка”, заяви Шер.

Винисиус мечтае да бъде като Роналдо, но засега е съвсем малък Крис. В работата по имиджа му помага екип от двама души – личен фотограф и оператор. Те го придружават на мачовете и му позволяват да се възползва от перфектно съдържание. Неговият Инстаграм с 12 милиона последователи е пълен с чудесни снимки на нападателя, които събират по милион харесвания.

Операторът помага и с канала му в YouTube. Там Винисиус опитва различни жанрове – от разопаковане на новата игра на FIFA, до пробване на бутонките на Роналдо. Каналът има вече 1,4 милиона абонати, което означава, че бразилецът е най-популярният футболен блогър в света след Питър Крауч.

За света Винисиус вече е медийна звезда. Показателен е моментът от лятото на 2019 г., когато отлетя за Япония на промоционално турне. По това време 19-годишният бразилец бе изиграл малко повече от 20 мача за Реал М и често влизаше като смяна: финтовете му не се получаваха, бъркаше в подаванията и ядосваше Карим Бензема. Но влиянието на медиите се оказа по-силно от футбола. Първо, 50 души дойдоха на летището в Токио за снимка и автограф, а след това целият стадион скандира името му по време на демонстративния мач.

Има и втори блок в отбора на Жуниор. Там се грижат за правна поддръжка, логистика, преговори с клуба, рекламни договори. Тук бразилецът е представен от маркетинговата компания Mediacom Sport and Entertainment (сътрудничат си от лятото на 2020 г.) и агенция TFM.

Ако футболистът генерира ядрото ​​с красивата си игра, а стилистът и фотографът – ефектната обвивка, тогава рекламодателите осигуряват приходите. Промоционалните оферти се обработват от TFM. Те се оценяват много стриктно: по отношение на хонорарите, въздействието върху имиджа му и способността да се създаде реална връзка между марката и спортиста. Мениджърите блокират бартерни оферти: когато даден продукт се предлага в замяна на публикация в Инстаграм. Затова бразилецът рекламира само това, което използва сам.

„Искаме да се свържем с марките, които Винисиус наистина използва, обяснява Фредерико Пеня, главен изпълнителен директор на TFM. – Дълбоко в себе си клиентът иска да получи одобрението на своя идол хората му се доверяват. Не е лесно и често е изкушаващо да рекламирате продукт в името на парите.”

Винисиус наистина не се съгласява често да рекламира. В неговия брандбук има само марката часовници Gaga Milano, Dolce & Gabbana и, разбира се, Nike. Винисиус беше и посланик на FIFA 20 (и получи 800 хиляди евро). Според Globo нападателят прави милион евро годишно от спонсори. За сравнение: според Forbes Мбапе има повече от 10 милиона евро, Роналдо космическите 40-45 милиона.

TFМ помага за разрешаването на проблеми с Реал М, който взима част от имидж правата на играчите. По времето на Галактикос клубът разполагаше с 50%. А популярността на Роналдо, Бекъм и Раул очевидно донесоха допълнителни десетки милиони за Реал. С течение на времето споразуменията станаха по-малко обременителни, но екипът на Винисиус успя да уреди уникално ниски условия – само 5%.

Давид АЛВАРЕС, „Ел Паис”