Във футбола вече не е достатъчно просто да си добър треньор. Сега модерно е самоизтъкването. Затова и най-актуалният треньор на сцената на Бундеслигата в момента е Пеп Гуардиола от Байерн. А тези от колегите му, които го раздават прекалено кротко, имат сериозни трудности с намирането на работа.
Сцената се разиграва след мача на Байерн срещу Борусия в Дортмунд (0:0). Пеп Гуардиола влиза в действие. Тича по терена, вика и жестикулира по адрес на младия Джошуа Кимих. След това изведнъж си сложи ръцете на раменете му като любовник и докосна челото му със своето. После го целуна. Ето това е театър на открито. "Пеп Гуардиола е най-големият актьор сред треньорите на сцената на Бундеслигата" - признава Херман Тройш, бивш немски актьор, режисьор и мениджър на големите немски сцени. "Гуардиола няма как да не е знаел, че в този момент камерите работят. И сигурно в този момент се е опитвал да покаже, че като треньор се грижи за играчите си. И ги обича. Това се вижда покрай докосването на главите. Но в същото време показва и че държи под контрол футболистите, както и играта. Той контролира всичко!"
Йенс Келер за последно беше спряган за треньор на Айнтрахт. Беше готов да се захване с работата. Още като играч той изкара добър период във Франкфурт. И влезе с отбора в Бундеслигата. Беше най-добрият и го направиха капитан. Феновете го харесваха. След това той започна работа в школата на Шалке. Когато го повикаха да поеме първия отбор на Кралскосините, той водеше юношите младша възраст, сред които бяха вече стигналият до националния отбор Лерой Сане и още четирима играчи, които вече са в първия отбор. Келер пое Шалке на седмо място и два пъти поред класира отбора в Шампионската лига. Там отпадна и двата пъти на 1/8-финалите от Реал М през 2013 и 2014 г. А сега отборът може само да си мечтае за голямата цена на Шампионската лига и мачове с Реал Мадрид. Това значи, че Келер е показал повече от други треньори, които си намериха работа в Бундеслигата след уволнението му през октомври 2014 г. "Треньорът трябва да се оценява на първо място според работата му", казва Келер. Казва го, макар да знае, че не винаги е така.
Всички, които са наясно с бранша, знаят, че треньорите не се оценяват според работата им.
В Айнтрахт например предпочетоха да се доверят в битката за изпадане на новака в Бундеслигата Нико Ковач, който никога досега не беше тренирал професионалисти, а на това отгоре в щаба му влезе и брат му Роберт.
Има много причини, поради които разни сделки във футбола пропадат. Понякога е заради стари сметки. Понякога всичко зависи от контактите на агенти, които вече имат бизнес с дадени клубове. Келер например носи със себе си имиджа, който му беше даден в Шалке. Въпреки че под негово ръководство отборът играеше успешно, той носи баласта като "лице на кризата". Освен това има много снимки, на които гледа наплашено, рядко е открит и приятелски настроен, а в разговори изглежда съвсем нормален.
Не трябва да забравяме и името му - Келер (б.р., на български - мазе). Именно под неговото ръководство обаче Шалке вкарваше повече голове, в сравнение с всяко от последните десетилетия, изигра и най-добрия пролетен полусезон в историята си. А младоци като Макс Майер, Колашинац, Горецка и Айхан се превърнаха в титуляри в състав, който играеше в Шампионската лига. Това са фактите. Те са валутата на футбола.
Всъщност би трябвало да се запитаме какво щеше да постигне Келер, ако от Шалке бяха останали зад него и ако напрежението не беше толкова голямо? В крайна сметка обаче се образува една друга картина. Картина, която няма нищо общо със способностите на Келер като треньор. Според него, защото не го бива в правенето на заглавия. А освен това, защото не правеше шоу и не играеше театър.
"Всичко това няма нищо общо с показаното от мен", категоричен е той. И така постави въпроса до колко са се променили критериите за наемане на треньор? Дали още е възможно да получиш работа в шоубизнес като футбола без самоизтъкване? И дали тихият и специален начин на действие на треньори като Юп Хайнкес и Отмар Хитцфелд изобщо би бил възможна концепция в по-дългосрочен план?
Един треньор, без съмнение, трябва да може да се оправя с медиите, убеден е Келер. Той обаче е категоричен, че треньорството се е изменило много.
При обучението на треньорите трябва да се предлагат и часове по актьорско майсторство.
За мен много неща са инсценировка. Ясно е, че някои стават емоционални. Но не трябва да се правиш на клоун нагоре и надолу по тъчлинията. И да крещиш като луд. Целта е да се харесаш на фенове и медии. Това е актьорство!"
Херман Тройш е наясно с актьорите, фен е на Айнтрахт. Някои треньори станаха големи артисти. Години следи футбола през погледа на театъра. "Медиите бяха тези, които преди години издигнаха треньорите, преди феновете да почнат да ги считат за звезди - убеден е Тройш. - Някои треньори станаха големи актьори. Знаят много добре кога светва червената светлина. Когато се вгледаш внимателно в кадрите, се вижда кои треньори правят жестове, които не биха направили, ако камерите не са включени."
Какъв театър само! А Пеп Гуардиола е най-големият талант на сцената на Бундеслигата с разлика пред останалите. И спокойно би могъл да бъде и истински актьор. "Пеп е грандиозен актьор - категоричен е Тройш. - При него за първи път ми направи впечатление, че се справя на супер театрално ниво в рамките на 90 мин и използва най-различни жестове. Промените са екстремни, сякаш обмисля какво още може да покаже според настройката си. Но дали наистина е така? Ако го попитаме, няма да каже. Кой би се издал?"
Едно време в договорите на актьорите е имало специфични професионални наименования. Едни са били "римски любовници", други - "римски герои". Гуардиола си изглежда като любовник. Бившият треньор на Борусия Дортмунд Юрген Клоп е по-скоро "пруски герой". А националният селекционер на Германия Йоахим Льов, който беше с изцяло подгизнала риза на мача със САЩ на Мондиал 2014 и мократа коса му влизаше право в очите, изглеждаше като представител на вълната "млади и сантиментални".
Тук на дневен ред няма как да не излезе и въпросът какво превръща Гуардиола в любовник на тъча? "Той има много нежни движения - твърди Тройш. - А в историите за немските герои чуждоземците са по-агресивни и понякога злонамерени." Иначе и Клоп е добър актьор, но не е от класата на Гуардиола.
Действащият мениджър на Ливърпул обаче е по-скоро "разказвач, който умее да контролира хората". А Льов? "Младите и сантиментални винаги имат тъжни лица - казва Тройш. - Но пък сцените с тях са много големи и страстни. Иначе най-интересното при Льов е фактът, че не допуска влиянието на емоции."
Ако се върнем към Йенс Келер, той принадлежи към треньорите без театрални заложби и гръб от медиите. След като беше взел 4 т. от два мача на старта на пролетния полусезон, той вече беше под напрежение и го критикуваха мощно. "Треньорите трябва да се оправя с медиите и суетата, но въпреки това да си остават верни - категоричен е Келер. - Феновете ме приеха накрая." Когато сега преговаря с клубове в търсене на нова работа, той често чува: "Йенс, ти си много по-различен от това, което мислехме". Тогава Келер трябва да отговаря: "Картината за мен я създадоха други. Аз просто искам да покажа какъв съм. Но определено не съм актьор. И това е нещо добро!" Всъщност Келер иска пак да се докаже какъв треньор е. Стига да получи шанс...
Михаел Хорени
Превод на вестник "7 дни спорт"







Хороскоп за всички зодии за 10 ноември: Предизвикателства и успехи
Кое прави ремонтите на електромобилите скъпи?
Три билки при хипертония
Почина оперната прима Стефка Евстатиева
Заради блокадата на правителството: САЩ спряха доставките на оръжия за НАТО и Украйна
Откриха нарушения в автошколи, чиито курсисти са причинили смърт на пътя
Мъж тръгна да копае басейн в двора си, намери... злато
Кристалина Георгиева: България има „обица на ухото“ от 90-те
Големи, но проблемни: Пет V8 двигателя с кратък ресурс
Toyota ще плаща на шофьорите за данни от колите им
Какви проблеми крие BMW с двигател N20?
Как работи системата за дренаж на вратите
Близо 100 деца стартираха на вторите ученически игри
Джейк Пол: Алекс Перейра даде съгласие за боксов двубой
Олександър Усик шокира бивш световен шампион с думите: „Ще се бием“
Габриел Бонфим: „Той беше в безсъзнание. Очите му се обърнаха назад.“
Епидемия от самота и отсъствие на принадлежност мъчи съвременния човек
Приемът на мелатонин се свърза с повишен риск от сърдечна недостатъчност
Доц. д-р Красимира Христова с международно признание на световния форум по хипертония в Китай
Мобилни екипи на Националния център за психосоматика осигуряват психологична грижа за пациенти с тежки заболявания в София
Коментари
Напиши коментар22:39 | 29 мар 2016 г.
22:13 | 29 мар 2016 г.
19:24 | 29 мар 2016 г.
12:21 | 29 мар 2016 г.
11:51 | 29 мар 2016 г.
11:49 | 29 мар 2016 г.
11:24 | 29 мар 2016 г.
09:58 | 29 мар 2016 г.
Напиши коментар