Maserati GT2 Stradale e цивилната, пригодена за нормални пътища версия на GT2 - модела, който върна Дома на тризъбеца в света на състезанията с участието си в европейските серии Fanatec GT2.

Maserati GT2 Stradale е комбинация от двата свята на Maserati: елегантност и състезания. Изключителната динамика и комфорт го правят подходящо и за ежедневните пътувания. Цената на модела, без включени допълнителни опции е 312 000 евро с ДДС.

Сърцето на GT2 Stradale е изключителният двигател Nettuno V6, който тук, във върховата си версия, развива 640 конски сили (471 кВт) максимална мощност. Това прави GT2 Stradale най-мощното Maserati с двигател с вътрешно горене в историята.

Представянето е удивително: максимална скорост от 324 км/ч, и 2.8 секунди за ускорение от 0 до 100 км/ч.

Моделът получава и новия режим CORSA DRIVE MODE, който осигурява 360° професионално пилотско преживяване.

Произлязло от проекта MC20, новото GT2 Stradale увеличава удоволствието от шофирането по начина, по който бихте очаквали от най-емблематичния модел на марката от Модена: със софистицирана аеродинамика, специални състезателни черти и адреналиново усещане на пистата.

Дизайнът е вдъхновен от състезанията; разработени са специални нови цветове, които да подсилят спортния характер. Този автомобил е създаден да задоволи нуждите на най-взискателните клиенти, които търсят изключителност и още по-вълнуващо усещане зад волана.

GT2 Stradale ще бъде произведена само в 914 бройки, в чест на 1914 - годината на основаване на Maserati. Всеки автомобил е обозначен със специална табелка "1 от 914".

------------

Когато Maserati започна работа по проекта MC20, замислен като новия върхов модел, компанията вече бе взела решението да се завърне в света на състезанията. Тази философия и състезателната ДНК на бранда родиха Maserati GT2, която донесе на производителя от Модена победата в европейския шампионат Fanatec GT2. От пътя до пистата, а след това и обратно: следващата естествена стъпка е Maserati GT2 Stradale, близнак на състезателната GT2.

Този модел съчетава най-добрите черти на MC20 и GT2: максимална скорост от 324 км/ч (подобрявайки рекорда на MC20 на пистата Балоко с над 5 секунди), увеличена до 640 конски сили максимална мощност (с 10 повече от MC20), ускорение от 0 до 100 км/ч за 2.8 секунди, които го прави най-бързата кола със задно предаване в този клас. 

Изключителното представяне по пистите е възможно и благодарение на невиждано прецизното управление, подсилено от работата, свършена от инженерите поаеродинамиката. При GT2 Stradale аеродинамичната сила на притискане достига до 500 килограма, а теглото е намалено с 60 кг в сравнение със стандартната МС20. В същото време тази кола се чувства у дома си на всякакви пътища благодарение на възможността за повдигане на предницата с 35 мм (допълнителна опция). Багажникът, с обем 100 литра, я прави подходяща и за ежедневна употреба. 

Както и при MC20, вратите тип "пеперуда" улесняват влизането и излизането на водача и пътника. GT2 Stradale е приветлив автомобил, който може да се използва всеки ден благодарение на високото ниво на комфорт и на пълния набор от електронни асистенти. 

Славното наследство и пътят от GT2 до GT2 Stradale
Maserati може да се похвали с дълга и славна спортна история. Тя започва с Maserati Tipo 26, първия състезателен болид с тризъбеца върху капака, победил в своя клас на легендарното Тарга Флорио през 1926. Оттогава започва една дълга серия победи, увенчана от автомобили като придобилото култов статут MC12. Сега италианската марка се връща в моторните спортове с GT2. 

Maserati GT2 направи своя дебют в шампионата Fanatec GT2 European Series през 2023, в последното състезание за сезона на пистата "Пол Рикар", и още в дебюта си стъпи на подиума. През 2024, в първия си пълен сезон в сериите, GT2 донесе пилотската титла в клас Am за Филип Прет, както и 16 пол позишъна (6 в Pro Am и 10 в Am), 12 победи (5 Pro Am, 7 Am), 7 втори места и 5 трети места. 

Дизайн
Екстериор
Maserati GT2 Stradale е базирано върху същото ултралеко шаси от въглеродни влакна като състезателната GT2, Maserati MC20 coupé и MC20 Cielo. Тя гарантира максимална лекота, безкомпромисна устойчивост на усукване и изключително прецизно управление. 
Моделът е разработен в Maserati Centro Stile, дизайнерския център на марката. Предницата запазва типичната архитектура за Maserati, но с нов дизайн и някои промени с цел подобряване на охлаждането и аеродинамиката. Прословутият "нос на акула" отпред е разширен, което осигурява по-голям приток на въздух и въвежда една нова естетическа концепция, която ще видим и в други бъдещи модели на Maserati. Предният капак е изцяло зает от състезателната GT2. Навсякъде в дизайна присъстват тризъбецът - емблемата на компанията, и числото три. На капака има три въздушни отвора, други три в предните калници, още три до задните прозорци, а спиците на джантите са девет - три тройки. В предните калници са добавени нови отвори за въздух, осигуряващи допълнително охлаждане за спирачките и намаляващи въздушното налягане в калниците. Отворите в задните калници са с нов дизайн и разширени, което увеличава притока на студен въздух за охлаждане на двиганеля с 16. Спойлерът от въглероден композит също е променен в сравнение с MC20, има доста по-голяма площ и форма на бумеранг. Отзад прави впечатление уголеменият дифузьор, чиято задача е да извежда въздушната струя изпод автомобила и да състава допълнителна сила на притискане. 

Изключителна аеродинамика
Аеродинамичната сила на притискане е била един от основните фактори при създаването на GT2 Stradale. Автомобилът създава 500 кг сила на притискане при скорост от 280 км/ч при съответна настройка на задното крило (130 кг върху предницата и 370 кг върху задната част). За сравнение при МС20 тя е само 145 кг при 280 км/ч (35 кг отпред и 110 кг отзад). При това тази сила на притискане има много малък ефект върху максималната скорост, особено в сравнение с конкурентите от други марки. 
Специално конструираният преден капак, който идва от състезателната GT2, разпръсква върху себе си въздуха от централния радиатор, което допълнително увеличава силата на притискане и подобрява баланса. 
20-цоловите джанти също идват от GT2 и понижават теглото с 19 кг в сравнение с други актуални модели. За пръв път при Maserati се появява и възможността голям брой от елементите по автомобила да бъдат изработени от въглероден композит (планки зад волана, централна конзола, седалки, предна броня, заден дифузьор, състезателен преден капак и др.). 

Цветове
GT2 Stradale предлага двойна естестика: с основен цвят на горната част на корпуса, и долна част от въглероден композит, оцветена в матово черно. 
Основните налични цветове са четири:
Nero Essenza – динамичен, бляскав цвят, идеален за напорист автомобил
Blu Infinito – емблематичен цвят, който винаги ще е неразделна част от Maserati
Gloss Giallo Genio – със синя слюда, напомняща цветовете на Модена
Matte Bianco Audace – чисто бяло със синя слюда

Джантите с един болт са матово черни. Цветовете на спирачните апарати могат да бъдат черно, червено, сребристо, жълто и оксидирано синьо, както и оксидирано сребристо и жълто като част от програмата Maserati Fuoriserie.

Matte Digital Aurora – нов цвят в палитрата на поръчковата програма Fuoriserie, който бе избран за лансирането на модела. Това е син хамелеон с нюанси на червено и магента слюда.
Matte Grigio Lamiera – матов цвят, напомнящ за стоманените корпуси на най-ранните състезателни автомобили, но с модерен привкус
Matte Digital Mint – зеленикаво-син цвят, с много лека червена слюда, който напомня на легендарния MC12 GT1 Vitaphone
Textured Nero Cometa – Високотехнологичен цвят с червени или зелени нюанси, в зависимост от перспективата
Textured Powder Nude – Основен цвят, който възпроизвежда много наситено розово злато
Blu Corse – гланцово синьо с по-тъмна цианова слюда от Blu Infinito. Напомня за състезателните тонове на GT2
Matte Azzurro Astro – светло синьо със зона в нюанс на сивото - една много съвременна визия
Matte Military Teal – военно зелено, съчетано с характерния изискан вид на марката

Всеки автомобил от програмата Maserati Fuoriserie получава специалното й лого върху задния калник в три възможни цвята: бяло, черно и синьо. Тризъбецът върху предната решетка е син, но може да бъде поръчан и в хром, както и в цветовете на италианския флаг. 

Интериор
GT2 Stradale е мястото, където се срещат Maserati MC20 – спортен суперавтомобил с неповторим стил - и Maserati GT2, състезателната машина от сериите Fanatec GT2. Състезателният аспект се забелязва от пръв поглед. Салонът е преработен с мисълта за максимално понижаване на теглото. Кабината е изцяло ориентирана към шофьора: всички контролни уреди са функционално проектирани, за лесен достъп и подобрена динамика. Тъмният интериор с матови повърхности и тапицерия от алкантара е специално разработен да свежда до минимум отраженията и отблясъците, и да не разсейва шофьора. Оставени са само бутоните, които са абсолютно необходими: селекторът за избор на режим и двата бутона за смяна на предавката и за задна предавка. Всичко е проектирано така, че да не отвлича вниманието от управлението. В долната част на централния тунел е управлението на електрическите прозорци и контролът за звука на информационната система. Безжичното зарядно за мобилни устройства е уголемено, за да вмести и най-големите съвременни смартфони. 
За допълнително намаляване на теглото, ръкохватките на вратите са текстилни, в жълто и с надпис "pull", който допълнително подсилва усещането, че сте в кокпит на състезателен автомобил. 

Нови седалки
Най-забележителният елемент в интериора са новите седалки тип "двойна черупка" от въглероден композит, специално проектирани съвместно със Sabelt, с тапицерия на елементите в цвят Blu Elettrico Alcantara. Те позволяват допълнително снижаване на позицията на шофьора. Предлагат се два размера - голям (стандартно) и малък, с триточкови или четириточкови предпазни колани. Шофьорската седалка се регулира електрически на височина за постигане на идеалната позиция. 

Спортен волан
Воланът на GT2 Stradale е еволюция на онзи, разработен за MC20 с помощта на Андреа Бертолини, главния изпитателен пилот на Maserati и бивш световен шампион с MC12. По-дебелият волан е избран, за да увеличи ергономията и спортното усещане. На него остават само най-неохбодимите бутони и превключватели, включително Start и Launch Control. Воланът е облицован в алкантара с елементи от въглероден композит, и е декориран с контрастни сини шевове. 

Пърформанс пакети
Два допълнителни динамични пакета предлагат повишаване на производителността. 
Performance Pack се състои от ултрависокоефективни гуми Michelin, тип полуслик, електронен диференциал с ограничено приплъзване, въглеродно-керамични състезателни спирачки и специфични настройки на ESC, MSP и ABS.

Още по-усъвършенстваният пакет Performance Plus включва други функции, произлизащи от състезанията, като четириточкови колани със съответната фиксираща скоба и пожарогасител. 
Наличен само с Performance Packs е новият режим на шофиране "CORSA EVO", извлечен директно от пистовия автомобил GT2, с четири избираеми нива, номерирани прогресивно от най-голямата към най-малката намеса на стабилизиращите системи. 

Двигател
Maserati GT2 Stradale се задвижва от най-мощната версия на V6 Nettuno, монтирана в легална кола за обществени пътища. Фини настройки на електрониката и допълнителна работа по изпускателната система са позволили увеличаване на мощността до 640 конски сили. 
Собствена разработка на Maserati, двигателят Nettuno има 6 цилиндъра, образуващи V под ъгъл от 90°, с туин турбо и 3.0 литра работен обем. Максималната мощност от 640 к.с. идва при 7500 об/мин, максималният въртящ момент е 720 Нм (от 3,000 об/мин). Степента на сгъстяване е 11:1. 
Душата на този двигател си остава иновативната система за предкамерно възпламеняване на сместа с двойни свещи - технология, разработена оригинално за Formula 1. Предкамерата е разположена между главната свещ и традиционната горивна камера; страничната запалителна свещ има спомагателна функция, осигурявайки нормално възпламеняване на сместа, когато използването на предкамерата не е наложително. Двойната система за индиректно и директно впръскване гарантира идеалната смес от гориво и въздух. Турбокомпресорите и изпускателният колектор са модифицирани, за да издържат на по-високи налягания. 

Режими на шофиране
GT2 Stradale има четири отделни режима на шофиране: WET, GT (той се включва по подразбиране при стартиране на двигателя), SPORT и CORSA, като последният е достъпен в четири различни степени на намеса на електронните асистенти, ако сте избрали допълнителния Performance Pack.
Отделните режими променят настройките на множество системи: MSP (Maserati Stability Programme), TCS (Traction Control System), e-LSD (Electronic Limited Slip Differential), ABS (Anti-Lock Braking System), ЕBD (Electronic Brake Force Distribution).

Окачване
Същата геометрия на окачването, разработена за състезателния GT2, е използвана и при GT2 Stradale. Тя подобрява допълнително отличното управление на 
MC20 дори и в най-тежки условия. Запазва се двойната триъгълна схема, със сглобки UNIBAL® за максимална устойчивост. 
В центъра на селектора за режимите на шофиране има бутон за настройване на окачването. Той е полезен в режим SPORT или CORSA, когато окачването е извънредно стегнато. Едно натискане на бутона Suspension ще го направи по-комфортно. Това е особено полезно на неравна настилка, защото дава на водача едновременно спортно и комфортно преживяване. 

Скоростна кутия
Автоматичната трансмисия е 8-степенна с два мокри съединителя. За подчертаване на спортния характер, времето за смяна на предавките е съкратено в сравнение с МС20. 

Спирачна система
Спирачната система е нова, разработена съвместно с Brembo специално за GT2 Stradale като следваща стъпка след първото поколение въглеродно-керамични спирачки. Диаметърът и дебелината на спирачките дискове са увеличени, което подобрява представянето. Тази геометрия изисква по-голям поток студен въздух за охлаждане на системата - постигнато чрез промени в аеродинамичния профил. 

Информационно-развлекателна система
GT2 Stradale е оборудван с най-новото поколение на мултимедийната система Maserati Intelligent Assistant (MIA). Тя използва операционна система Android Automotive, с предимства като висока изчислителна скорост и гладка работа на екрана. Поддържа се сдвояването с мобилни устройства чрез Apple CarPlay и Android Auto, а също активация на Amazon Alexa или WiFi хотспот. 
GT2 Stradale има два екрана - дигитален за приборите и централен дисплей на информационната система. Приборният клъстър е изцяло дигитален, с 10.25 инча диагонал, и е с химически подсилено антирефлексно стъкло. 
Централният дисплей, също 10.25-инчов, има HD резолюция (1920 x 720) и сензорно управление. Когато са изключени, двата екрана са изцяло черни, за да не разсейват пилота. 

Maserati Connect
GT2 Stradale е винаги свързано благодарение на програмата Maserati Connect (постъпна в 29 държави при лансирането на модела, включително в България). Това позволява постоянен контрол върху състоянието на автомобила, осигурява помощ при спешни случаи и при кражба. Приложението MyCar е разработено специално за моделното семейство MC20. Чрез него шофьорът има дистанционен достъп до информация за състоянието на автомобила, налягането в гумите и т. н..

Аудиосистема Sonus faber
Аудиосистемата на GT2 Stradale е създадена от реномираната италианска компания за премиум оборудване Sonus faber. Стандартно системата Premium разполага с 6 говорителя, а при желание може да бъде надградена до High Premium, с 12 говорителя, 12-канален усилвател и 695 вата мощност. 

Teхнически данни
GT2 STRADALE.
РАЗМЕРИ И ТЕГЛО
Дължина    4669 мм
Ширина (със страничните огледала)    2178 мм
Ширина (без огледалата)    1965 мм
Височина    1222 мм
Междуосие    2700 мм
Предна следа    1681 мм
Задна следа    1649 мм
Преден надвес    1076 мм
Заден надвес    893 мм
Диаметър на завой    11.8 м
Обем на багажника     100 литра
Вместимост на резервоара     60 литра
Тегло (без водача и без гориво)    1365 кг
Разпределение на теглото, отпред/отзад    40% / 60%
ГУМИ
Предни     245/35 R20
Задни    305/30 R20
ДВИГАТЕЛ
Цилиндри и конструкция    V6
Работен обем    3000 cc
Степен на сгъстяване     11:1
Максимална мощност    640 к.с. (470.6 кВт)
Максимална мощност при върхова скорост    640 к. с. @ 7,500 об/мин
Максимален въртящ момент     720 Нм 
ТРАНСМИСИЯ
Скоростна кутия    8-степенна DCT
Предавателни числа    2.905 / 1.759 / 1.220 / 0.878 / 0.653 / 0.508 / 0.397 / 0.329 
R 2.632:1 
Крайно число    5174
РАЗХОД И ЕМИСИИ ПО WLTP
Разход в комбиниран цикъл    11.6 л/100 км
Емисии СО2 в комбиниран цикъл    265 г/км
ДИНАМИКА
Максимална скорост    324 км/ч
Ускорение от 0 до 100 км/ч     2.8 сек
Спирачен път, 100-0 км/ч    < 30 м