Няма и седмица, откакто Лионел Меси премина в ПСЖ, а светът продължава да се преобръща: Барселона вече изчислява колко ще загуби без главната си звезда, а французите потриват доволно ръце, пресмятайки рекордните си приходи. Засега точни цифри има само за социалните мрежи, но е интересно да погледнем и от този ъгъл на трансфера на годината (или дори на десетилетието).

  • Бум в Инстаграм

Преди клубът да обяви подписването на Меси, акаунтът му в Инстаграм имаше 38,7 милиона последователи, сега този брой вече нарасна до 45 милиона. Увеличението от 6,3 милиона за три дни е огромен скок за сметката на футболния клуб.

Нека проследим броя на харесванията на публикациите за ПСЖ:

8 август - малко над 2 милиона.
9 август - 6,2 милиона.
10 август (денят, в който Меси беше обявен + 11 поста) - 39,3 милиона.
11 август (10 поста) - 51,8 милиона.
12 август (1 пост) - 1 милион, но видеото във формат IGTV винаги получава повече гледания, отколкото реакции.

Най-харесваният пост е този, на който аржентинецът позира с екипа на ПСЖ - 8 668 305 харесвания. А видеото с анонса получи малко по-малко реакции - 7 475 222.

Меси също така добави свои последователи и вече е на 6-ото място в Инстаграм - зад Селена Гомес и пред Ким Кардашиян. Ето как изглежда челото:

1. Кристиано Роналдо - 326 милиона.
2. Дуейн Джонсън-Скалата - 261 милиона.
3. Ариана Гранде - 258 милиона.
4. Кайли Дженър - 257 милиона.
5. Селена Гомес - 251 милиона.
6. Лео Меси - 247 милиона.
7. Ким Кардашиян - 243 милиона

  • Фланелки

Първо за Барселона: 80% от продажбите на фланелките на клуба са тези, които носят името на Меси на гърба. Marca пише, че по това перо каталунците печелят от 20 до 30 милиона евро на сезон и сега ще трябва да върнат в офиса на „Найк“ партидата, която вече е отпечатана и изпратена по магазините. Какво ще прави с тях ще реши концернът, но тази практика не е нова – същото се случи с Неймар, когато през 2017-а премина в ПСЖ.

Барселона се надява, че Мемфис Депай ще им помогне да избегнат 30% спад на приходите, но постигането на тази цел в краткосрочен план хич няма да е толкова лесно. При положение че Меси е продавал 8 от 10 фланелки, то за Депай най-оптимистичният вариант е 5. Така оценява ситуацията Марко Сирио, главен изпълнителен директор на Diagonal Inversiones и експерт в Барселона. И това, при положение че клубът компетентно продава имиджа на футболист.
Е, ПСЖ няма нужда да измисля нищо: на 11 август, в първия ден от продажбите на фланелки, огромна опашка от хора, желаещи да бъдат сред първите, които грабнат екипа с №30, се подреди пред фен шопа на „Шон-з-Елизе“. След 20 минути нямаше какво да се купи.

Президентът на ПСЖ Насер ал Хелайфи откровено заяви, че хората ще бъдат „шокирани“ от приходите, които Меси ще донесе на клуба. Рано е да се правят точни изчисления, но и сега всичко е ясно: експресът с пари набира скорост. Клубното ръководство отдавна си е поставило за цел да продаде 1 000 000 тениски за една година и сега те ще бъдат по-близо от всякога до постигането му. Първо, заради Меси и второ - тази година клубът сключи споразумение с Fanatics, най-голямата международна компания за електронна търговия, която продава стоки. ПСЖ вече има между 110 и 120 официални фен магазина (главно в Европа), които генерират около 12 милиона евро годишно. Но Fanatics предоставя достъп до повече от 1000 лицензополучатели, с които работят по целия свят, и достъп до база данни от 45 милиона активни клиенти, което позволява на ПСЖ да се насочи към целта за увеличаване на рентабилността до 30 милиона евро.

Все пак трябва да се знае, че разходите за трансфери и заплатите на играчите трудно могат да бъдат възстановени от продажбата на техни фланелки. ПСЖ получава само 20%, ако екипът е купен във фен магазин, и около 8-12%, ако е в магазините на „Найк”.

  • Спонсори

Барселона, засегнатата страна на историята, се оценява от Brand Finance, че вече е загубила 11% от стойността на своята марка (137 млн. евро). Напускането на Меси се очаква да има пряко отрицателно въздействие върху бъдещите спонсорски приходи на клуба, продажбите на стоки и приходите от мачовете, защото Лео е синоним на Барса и нейният талисман.

„Спортното им представяне ще бъде от ключово значение за задържането на спонсори, каза Сирио. - За каталунския клуб горчивата ирония е, че финансите им не им позволяват да задържат Меси, но загубата му само ще влоши положението.“

И първият проблем, с който клубът ще се сблъска в близко бъдеще, е повторното подписване на договора с генералния спонсор Rakuten. Този сезон японците вече намалиха плащанията от 55 милиона евро на 30 милиона поради несигурността относно бъдещето на Меси. Барса се надяваше следващото лято да се върне към първоначалната сума. Преговорите вече са в ход, но е малко вероятно това да се случи.

Обратно - ПСЖ очевидно очаква приток на нови спонсори, които сега ще се редят, предвид нарастващата база от фенове и стойността на марката на клуба.

  • Криптовалута

Токенът $ PSG, който има пазарна капитализация от около 52 милиона долара, скочи над 130% само за пет дни, когато започнаха да се разпространяват слухове за пристигането на Меси (от 22 на 61,53 долара). Между другото тези жетони са включени и в „пакета за добре дошъл“ на Лео и той ще получи известна част от заплатата си в криптовалутата на клуба.

Football 365.fr, превод на в-к "Тема спорт"