Кими Райконен обяви официално в сряда вечер, че слага край на кариерата си. На 17 октомври финландецът ще навърши 42 години и решението му се приема като абсолютно логично. Той ще освободи кокпита на Алфа Ромео през декември, за да може да бъде наследен в него от сънародника му Валтери Ботас. Определено с Айсмен си отива и една епоха във Формула 1. Заедно с Фернандо Алонсо той е считан за последния истински боец и завършен пилот в този спорт от една позабравена вече отминала ера. Ето и 10-те най-любопитни факта, свързани с Кими и неговата кариера.

  • Раздвоен е между хокей и моторни спортове

Подобно на много финландци, Кими израства с любов към хокея. До такава степен, че в юношеските си години е силно раздвоен към кое да се насочи – моторните спортове или ледената пързалка. Защо се е спрял да кара болид? „Защото не трябваше да ставам рано сутрин за тренировка”, обяснява решението си самият той. Ако се вгледаме в него, то може да помогне на много младежи, които сега си търсят работа. В случай, че сте сходен характер и родителите ви натискат за определено решение, просто им дайте Кими като идеален пример.

  • Рон Денис стои зад прякора му

Айсмен до такава степен се е сраснал с пилота на Алфа Ромео, че едва ли си спомняте период, в който този прякор да не е важел за Райконен. Той обаче не се сдобива с него, докато не се среща с Рон Денис. Бившият шеф на Макларън бързо осъзнава, че това е точната дума за Кими, на фона на хладнокръвието му на пистата и спокойния му характер. Айсмен обаче не е първият прякор в спорта за финландеца. Петер Заубер го кръщава Ескимо, в опит да прикрие самоличността му при първия му тест във Ф1.

  • Чупи рекорди на и извън пистата

По време на своите 19 сезона във Ф1 Кими е счупил множество рекорди. В биографията му „Неизвестният Кими Райконен” на Кари Хотакайнен обаче се вижда, че това му е навик от ранна възраст. Когато е на 18, той кара военна служба. С приятел се напиват и се връщат късно, а в опит да не бъдат заловени, решават да прескочат една ограда. Неговият приятел е хванат, а Кими се крие в храстите. Когато счита, че „брегът е чист”, той се покатерва и се прибира в бараката, но също е заловен. Наказанието – да чисти бараките в рамките на 20 дни, което също е нов рекорд.

  • Огромен фен е на Джеймс Хънт

Въпреки че Райконен е роден три години след като Джеймс Хънт печели световната си титла и 5 месеца след като се отказва, той се оказва огромен фен на британеца. Кими се състезава с неговото име със снегомобили и скоростни яхти, като често носи каска с неговите нюанси. Дори изписва името му в Гран при на Монако през 2012. Дотолкова подражава на Хънт, че е известен с бурния си нощен живот извън пистата…

  • Купонясва 16 поредни дни между състезания

Всеизвестен факт е, че Кими обича да пие. Той обаче издига страстта си на друго ниво между състезанията в Бахрейн и Испания през 2012-а, като усилията му със сигурност биха били приети добре от Хънт. След като завършва втори в Бахрейн, той и финландският хокеист Кимо Пикарайнен се отдават на купон и попадат на парти, организирано от принца. Това продължава около седмица, а Райконен до такава степен е опиянен, че се контузва и пропуска тест с Лотус. В резултат той се прибира в Хелзинки, където купонът продължава. След това заминава за Барселона, където въпреки махмурлукът се качва на подиума и отново пие шампанско…

  • Никога не е ставал №1 във Финландия

Въпреки всичко, което е постигнал в кариерата си, Кими никога не е бил избиран за Най-добър спортист на Финландия. Най-близо достига до това звание през 2007-а, когато става шампион с Ферари. Оказва се, че усилията му не са достатъчни, защото е изпреварен от копиехвъргача Теро Питкямяки. Фактът че не е коронясван за №1 в родината му, е изненадващ, предвид че други световни шампиони – Кеке Розберг и Мика Хакинен, са получавали това звание.

  • Обожава яхтите си

Един от историческите моменти на Кими е в Монако 2006, когато напуска състезанието, но вместо да се върне в бокса, той слиза от болида и се запътва директно към яхтата си с името „Още една играчка”. Тя често е забелязвана на пристанището в Княжеството, като Райконен има още една, по-малка, наречена „Айсмен”. Оказва се, че той отдава яхтите си под наем на хора, които искат да гледат състезанията, след което се присъединява към тях за поредния купон.

  • Единственият с победи във V10, V8 и хибридната ера

Споменахме, че е поставил доста рекорди във Ф1, а този е може би най-значимият, но и най-малко известен. Когато става част от спорта през 2001-ва, болидите са с V10 двигатели. До 2005-а той печели 9 старта. V8 влиза през 2006-а и до 2013-а Райконен ликува в още 11 състезания. Оттогава на мода идват хибридните V6 и след сериозна пауза без успех, той най-накрая печели през 2018-а в Остин. Постижение, което показва колко дълго е бил част от този спорт и все пак е останал сравнително постоянен.

  • Мрази телефоните

Предвид начина, по който говори по радиото, неговите интервюта и цялостното му поведение, не е изненада, че Кими не харесва телефоните. Направо ги мрази, ако не се налага да се говори по тях. „Не може да ме търсите и да очаквате да говоря с вас, особено ако ми кажете „няма нищо, просто проверявам как си”. Това е пълна глупост”, казва той в биографията си. През 2014-а той си изхвърля телефона в морето, когато е информиран, че отново ще кара за Ферари. Може би заради факта, че е щял да получи стотици поздравления като съобщения.

  • Последният шампион за Ферари

Това е най-известният факт за него, но феновете на Ферари едва ли са щели да повярват, ако им бяхте казали през 2007-а, че ги чакат толкова години на бъдеща суша. В онзи сезон той прави феноменален финал, за да се справи с дуото на Макларън – Алонсо и Люис Хамилтън, ставайки световен шампион. Фелипе Маса и Нандо са последните, които пропускат да го наследят буквално за няколко точки, докато Себастиан Фетел води битка в два сезона с Хамилтън и Мерцедес, която обаче приключи безуспешно.

Финли КРИБОЛДЪР, Planetf1.com, превод на в-к "Тема спорт"