69-ият сезон във Формула 1 отново предложи здрава битка между Люис Хамилтън и Себастиан Фетел, която обаче за пореден път завърши в полза на британеца и това удължи чакането на феновете на Черните кончета за титла поне с още година.

Мерцедес отново надви Ферари при конструкторите, като италианците отново допуснаха неточности, както отборни, така и пилотски, които им попречиха да стигнат до върха. Кампанията предложи драматични състезания, здрави битки на пистата, интересни развръзки и някои нововъведения, като системата „Ореол”, предпазваща главата на пилотите.

За нея имаше доста критици, които обаче замлъкнаха, след като в Белгия се стигна до инцидент, при който Хюлкенберг удари Алонсо, който прелетя над Шарл Льоклер и без нововъведението последствията за младока можеха да са доста неприятни.

Фетел взе победата в първия старт, след като излезе начело при виртуална кола за сигурност и след това задържа Хамилтън зад себе си. Това показа, че от Ферари са доста по-близо до Сребърните стрели. Кими Райконен завърши трети, а Макларън вкараха и двамата си пилоти в точките в първия си старт с Рено, като Фернандо Алонсо приключи 5-и.

В Бахрейн Себ отново триумфира, докато Люис остана едва трети след наказание и контакт с Макс Верстапен и така пасивът му в точките се увеличи до 17 само след два старта, което определено не бе началото, на което се надяваше.

В Китай обаче, отлична стратегия на Дани Рикардо с допълнително спиране за смяна на гуми при сейфти кар му даде предимство и австралиецът триумфира пред Валтери Ботас и Райконен. Хамилтън остана 4-и, а Фетел едва 8-и, макар и да стартира от полпозишън. Инцидент с Макс обаче и завъртане, го прати назад.

В Азербайджан германецът допусна първата си сериозна грешка, когато след кола за сигурност атакува водача Валтери Ботас, но блокира гумите си излезе от пистата, губейки няколко позиции. Финландецът впоследствие изпусна победата заради спукана гума, Хамилтън триумфира пред Кими и Серхио Перес, докато Фетел остана едва 4-и.

Така Люис поведе в класирането, а след триумфа си в Испания преднината му скочи до 17 точки, след като Фетел остана 4-и. Последва триумф на Рикардо в Монако, въпреки че проблем с двигателя за втората половина от състезанието. Себ завърши пред Хамилтън, а в Канада стигна до нов триумф от полпозишън, което го изведе напред и в шампионата. Хамилтън остана едва 5-и, а надпреварата ще се запомни и с гафа на организаторите, който накара моделът Уини Харлоу да развее карирания флаг обиколка по-рано.

Люис спечели ГП на Франция при завръщането на състезанието в календара и авансът му скочи пак до 14 точки, заради 5-ото място на Себ, който се удари с Ботас в началото в стремежа да го изпревари и отново загуби позиции.

Така се стигна до битката в Австрия, където Мерцедес получи сериозен удар, след като и двете коли на тима отпаднаха заради технически проблеми. Фетел обаче не успя да използва случилото се максимално, тъй като получи наказани от 5 места в квалификацията за блокиране на Карлос Сайнц, като тръгна 6-и и завърши трети. Победата бе за Макс.

На „Силвърстоун” Хамилтън се удари в началото с Кими, завъртя се и от първа позиция на старта се смъкна до 18-ата. Това откри пътя на Фетел към 4-ия му успех за сезона, докато британецът все пак се добра до 2-ото място след силно каране и 2 коли за сигурност. Пасивът му в шампионата обаче вече бе 8 точки.

Така се стигна до ГП на Германия, където Фетел стартира първи и водеше в продължение на 52 обиколки. Лек дъжд обаче, доведе до грешка на германеца и удар в стената, което го извади от битката. Хамилтън, който бе стартирал едва 14-и, успя да триумфира след едно спиране в бокса по-малко, но не и без спорен момент, след като бе тръгнал за смяна, след което се отказа в последния момент и мина през тревата, но запази победата си.

Последва триумф на британеца и в Унгария, с което той дръпна в класирането с 24 точки и до голяма степен пое контрола върху събитията преди лятната пауза. След нея Фетел отговори с изпреварване срещу Люис в Белгия след завоя Червената вода и показа, че Ферари може би са по-бързи от съперниците си в този момент. Това върна надеждите на Скудерията за домашната Гран При.

На Монца обаче, Кими Райконен грабна полпозишъна пред Фетел. Скоро след квалификацията финландецът обаче научи, че договорът му няма да бъде подновен за следващия сезон и след старта не направи услуга на Себ, като го остави след себе си.

Хамилтън стартира трети, но преди втория шикан получи шанс за атака от Себ и го използва. Германецът опита да затвори вратата, за да се стигне до контакт между двамата и завъртането на пилота на Ферари. Хамилтън продължи да гони Кими, след което получи подкрепа и от съотборника си Ботас, който задържа Райконен зад себе си и в последните обиколки Люис изпревари пилота на Ферари, за да грабне много важна победа. Фетел стигна до 4-ото място, но това бе огромен провал.

Магическа обиколка в квалификацията в Сингапур постави Люис отново на отлична позиция и той стигна до нова победа. Фетел приключи едва трети и това потвърди, че във Ферари изгубиха точната посока след лятната пауза и направените промени не донесоха очакваните резултати.

При 40 точки разлика стана ясно, че шансовете на Себ остават само на теория, но от Мерцедес се застраховаха в Русия, където наредиха на лидера Валтери Ботас да пропусне Хамилтън пред себе си, което не направи добро впечатление и британецът се чувстваше доста неудобно при награждаването. В крайна сметка обаче, целта оправдава средствата.

В Япония лидерът на Сребърните стрели нямаше нужда от помощ и водеше от старта до финала, докато Фетел завърши едва 6-и. Така още в САЩ Люис не успя да грабне титлата, като остана трети, но пък победата тук бе за Кими Райконен, който триумфира след отлична стратегия за първи път от Австралия през 2013-а.

В Мексико обаче, съвсем закономерно Хамилтън си осигури короната за 5-и път. Победата в състезанието бе за Макс Верстапен, който щеше да триумфира и в Бразилия, но допусна груба грешка, като реши да пази позиция срещу изостаналия с обиколка Естебан Окон, двамата се удариха и холандецът подари първото място на Люис, който след това приключи на върха и в Абу Даби, за да отправи ясно послание към съперниците си за следващата година.

Лице в лице

Люис Хамилтън - Себастиан Фетел
 
408 точки 320
11 победи 5
17 Подиуми 12
1 Завършек след 4 м. 4
5 Най-лош финал 8
1 Отпадания 1
11 полпозиции 5

През нея част от Формула 1  вече няма да бъде двукратният световен шампион Фернандо Алонсо, който логично след проблемите на Макларън, реши да продължи кариерата си в Америка. За отбелязване през тази кампания бе силното представяне на младоците Шарл Льоклер и Пиер Гасли, което им донесе и места във водещи отбори като Ферари и Ред Бул, където обаче задачата им определено ще бъде много трудна в стремежа да оправдаят очакванията.

Всъщност само два отбора запазиха пилотите си за 2019-а – Мерцедес и Хаас. Във всички други има промени, като в Макларън, Уилямс, Торо Росо и Заубер ще имат по двама нови пилоти. Роберт Кубица получи шанс да се докаже отново, а Райконен се завърна в Заубер, като подписа договор за 2 години.

Така или иначе сезонът бе много интересен и надеждите, че следващият ще е още по-добър не са никак малки. Ред Бул се надява с мотора на Хонда да предизвика Мерцедес и Ферари, но въпреки това е ясно, че Люис Хамилтън остава големият фаворит за титлата, а Себастиан Фетел вероятно ще има последен шанс да върне Ферари на върха.

Формула 1 – 2018, крайно класиране

1.Люис Хамилтън (Мерцедес) 408 т.
2.Себастиан Фетел (Ферари) 320
3.Кими Райконен (Фелари) 251
4.Макс Верстапен (Ред Бул) 249
5.Валтери Ботас (Мерцедес) 247
6.Даниел Рикардо (Ред Бул) 170
7.Нико Хюлкенберг (Рено) 69
8.Серхио Перес (Форс Индия) 62
9.Кевин Магнусен (Хаас) 56
10.Карлос Сайнц (Рено) 53

Промените при пилотите за 2019

Мерцедес - Люис Хамилтън, Валтери Ботас
Ферари - Себастиан Фетел, Шарл Льоклер
Ред Бул - Макс Верстапен, Пиер Гасли
Форс Индия - Серхио Перес, Ланс СТрол
Рено - Даниел Рикардо, Нико Хюлкенберг
Макларън - Ландо Норис, Карлос Сайнц
Хаас - Ромен Грожан, Кевин Магнусен
Уилямс - Джордж Ръсел, Роберт Кубица
Торо Росо - Дани Квят, Александър Албон
Заубер - Кими Райконен, Антонио Джовинаци
 
Анализ на Лъчезар Пройнов, специално за Gol.bg