Колко е различен светът днес спрямо отминалите времена? Преди 100 години не само футболът, но и всичко останало бе много по-различно. Днес много от думите, които преди са всявали респект и почитание, са демоде. Докато футболът е религията на милиони, парите са богът в спорта. Докато някои запалянковци теглят безлихвен заем (kviklån gratis), за да могат да заложат за любимия си отбор, други тънат в безмерен разкош и необятен лукс. И това е само, защото могат да играят една игра по-добре от много други.

Преди време играчите бяха лоялни към своите отбори и за нищо на света не биха преминали в друг отбор. Днес в главите на играчите и в ръцете на собствениците има предимно и най-вече... пари. Седмичният паричен оборот на футболистите и клубовете е милиони, а може би и милиарди. Когато включим и продажбата на билети, трансфери, телевизионни права и рекламно време, спонсори и премии, футболът днес много прилича на дивия капитализъм и с много пари може да се постигне все повече. 

В коя област на футбола парите играят най-голяма роля?

Парите имат своята роля във всеки аспект от играта. В три от тях, обаче, тяхното влияние е особено голямо:

 - Правата за името на стадиона. Преди години имената на стадионите, да речем в Англия, са били кръщавани на кварталите, в които са построени. Уайт Харт Лейн, Олд Трафорд  или Стамфорд Бридж – това са част от оригиналните имена на по-известните клубове на острова. 

Манчестър Сити продаде правото на името на своя стадион "Eastlands" на компанията Еtihad Airways. Сделката с 10-годишна давност бе за космическите £ 400 млн. Така името на стадиона бе променено, а върху фланелките на футболистите се появи едноименната емблема на спонсора от Абу Даби. 

Поглеждайки към най-скъпото първенство в света, това на Англия, не може да не споменем още една сделка. Barclaycard закупи правото да наименува английската лига през 2001 г. за £ 48 мил, а след седем години подновиха договора за £ 65 мил. Дори името на Шампионската лига по футбол в Европа се нарича „Хайнекен“. 

 - Спонсорите на фланелките на играчите. Това са може би най-обещаващите рекламни услуги, които футболната индустрия предлага. AIG, Fly Emirates, Samsung и други са част от големите спонсори на английската висша лига. Те са толкова известни, че за феновете би било по-лесно да запомнят емблемата на фланелките, отколкото имената на играчите. 

Много екипировки се продават по целия свят и това също допринася не само за бюджета на клубовете, но и за реклама на спонсорите. Надписът на спонсора е винаги по-голям от този на името на отбора. Това води до размяна на ролите и много от младите фенове идентифицират отбора не с името му, а с това на спонсора.

 - Трансфери и лично спонсорство. Някои футболисти са толкова популярни, че натрупват богатството си по-бързо отколкото други хора получат бърз заем със смс - kvik sms lån. Докато преди век на острова за преместването на футболист от един тим в друг са били нужни £100, днес сумата е деветцифрена. Роналдо премина в Реал Мадрид за £80 млн., Кака от Милан в Реал Мадрид за £56.1 млн. През последния трансферен прозорец друг бразилец бе продаден на Пари Сен Жермен от Барселона за рекордната сума от 222 млн. евро. 

Това е една малка извадка от многомилионната футболна търговия. Дали това е нормално, всеки може сам да прецени, но играта не загуби своята популярност през годините на спекулативно израждане.