Легендарният бивш пилот във Формула 1 Ники Лауда е починал на 70 години в понеделник, съобщи семейството му. Австриецът е трикратен световен шампион и една от емблемите в спорта. "С огромна тъга съобщаваме, че нашият обичан Ники си отиде спокойно в съня си в понеделник".

"Неговите уникални постижения като пилот, а по-късно и като предприемач ще останат незабравени. Неговата жажда за действие и кураж са модел за подражание, както за нас, неговите близки, така и за милионите му фенове", се казва още в съобщението на семейството.

Ники Лауда е роден на 22 февруари 1949 г. във Виена. Влиза във Формула 1 през 1971 г., а кариерата му продължава до 1985 г., когато е последното му състезание.

Лауда е единственият пилот в историята на Формула 1 ставал шампион с двата най-успешни отбора - "Ферари" и "Макларън". Със Скудерията той печели титлите през 1975 и 1977 г., а с "Макларън" през 1984 г.

За мнозина той е считан и за един от най-великите пилоти в историята на спорта. Във Формула 1 Лауда има 171 старта, 25 победи, 54 подиума, 24 пъти е стартирал от първа позиция и има 24 най-бързи обиколки.

През 1984 г. печели титлата със само половин точка пред съотборника си в "Макларън" Ален Прост, което е и най-малката разлика между първия и втория в историята на Формула 1. Незабравимо остава и съперничеството му с Джеймс Хънт през 70-те години.

След края на своята активна кариера Лауда се занимаваше с бизнес. Той беше собственик на няколко авиокомпании като основа Lauda Air, Air Niki и Lauda Motion. Във Формула 1 за кратко беше съветник на "Ферари", а по-късно и на "Ягуар".

Лауда беше част от "Мерцедес" от края на 2012 г., като зае ролята на неизпълнителен директор. Австриецът беше с ключова роля за привличането на Люис Хамилтън от "Макларън". Дълги години той беше и анализатор на германската телевизия RTL, но напусна през 2018 г.

На прага на смъртта на Нюрбургринг 1976

Наравно с успехите на Лауда с името му винаги се свързва и катастрофата в Гран при на Германия през 1976 г. На 1 август на пистата "Нюрбургринг" Лауда катастрофира тежко и едва не загива. По това време австриецът се бори за титлата с Джеймс Хънт и преди състезанието иска пилотите да бойкотират старта заради мерките за безопасност. Повечето му съперници гласуват против и състезанието се провежда.

Във втората обиколка Лауда катастрофира и неговото "Ферари" се запалва, като австриецът е изваден от колегата си Артуро Мерцарио. Той остава в кокпита 55 секунди при температура от 800 градуса.

Лауда има големи изгаряния по лицето, където му оставят белези и сериозно увреждане на белите дробове, но шест седмици по-късно се връща на пистата, завършвайки четвърти още в първия си старт, припомня "Дневник". От тогава Лауда неизменно носи червената си шапка, която беше станала като негова запазена марка и сваляше много рядко.

"Не минава и ден без да си мисля за катастрофата. Такова нещо не се забравя. Когато бях в болницата и лежах безпомощен, а свещеник ми даде последно причастие бях бесен и реших, че трябва да се преборя и да оцелея", разказва Лауда в документален филм за себе си.

Нова битка и белодробна трансплантация

Преди девет месеца Лауда претърпя белодробна трансплантация, след като беше в критично състояние и с опасност за живота. Това се случи през миналия август, когато австриецът се почувства зле, докато беше на почивка в Ибиса.

Операцията му продължи повече от шест часа. Легендарният пилот беше изписан в края на октомври, а възстановяването му продължава в домашни условия. Лауда получи забрана да пътува половин година.

През ноември легендарният пилот направи първа поява пред феновете си, като записа видео, излъчено от отбора на "Мерцедес". Трикратният световен шампион поздрави отбора си "Мерцедес" за световните титли, които бяха спечелени. Люис Хамилтън стана шампион за пети път (четвърти в последните пет сезона), а "Сребърните стрели" взеха титлата при конструкторите за пета поредна година.

Последните новини около Лауда бяха в началото на годината, когато беше приет в болница заради вирусно заболяване. Тогава лекарите съобщиха, че няма нищо опасно.